خواهران و برادران نویسنده – به مناسبت روز جهانی خواهر و برادر

تاریخ انتشار:1403-01-22
یکی از جالب‌ترین روزهای تقویم که توجه چندانی به آن نمی‌شود، روز جهانی خواهران و برادران در دهمین روز ماه آوریل تقویم میلادی و مصادف با ۲۲ فروردین در تقویم شمسی است. به مناسبت همین روز، در مجموعه تکست قصد داریم به تعدادی از خواهران و برادران نویسنده اشاره کنیم. در این نوشته، علاوه بر معرفی آنها، نگاهی هم معروف‌ترین آثار آنها خواهیم کرد تا کمک اندکی به شما در شناختن چند تن از نویسندگان خواهر و برادر کرده باشیم.
خواهران و برادران نویسنده – به مناسبت روز جهانی خواهر و برادر - تکست لکست

۱. خواهران برونته (امیلی، شارلوت، آن)

خواهران برونته، شارلوت، امیلی و آن برونته رمان‌نویسان و شاعران برجسته انگلیسی قرن نوزدهم بودند. آثار آنها به خاطر شخصیت‌های زنده، داستان سرایی پرشور و کاوش در موضوعات پیچیده مانند عشق، اخلاق و طبقه اجتماعی مورد تحسین قرار می‌گیرد. آثار خواهران برونته در کنار هم تأثیری ماندگار بر ادبیات گذاشته‌اند و همچنان مورد مطالعه و تحسین خوانندگان سراسر جهان به دلیل داستان سرایی قدرتمند و مضامین ماندگارشان هستند. آثار آنها عبارتند از:

 ۱. جین ایر اثر شارلوت برونته: شارلوت برونته بیشتر به خاطر رمان معروف خود یعنی «جین ایر» که در سال 1847 منتشر شد، شناخته می‌شود. داستان، زندگی شخصیت اصلی هم‌نام با عنوان کتاب، جین ایر را دنبال می‌کند که در آن او چالش‌ها و سختی‌های متعددی را در راه کسب استقلال و عشق تجربه می‌کند. این رمان یکی از آثار کلاسیک ادبیات انگلیسی به حساب می‌آید و به خاطر توجه به ویژگی‌های شخصیتی یک زن قوی و در بر داشتن مسائل اجتماعی مورد ستایش قرار می‌گیرد.

۲. بلندی‌های بادگیر اثر امیلی برونته: معروف‌ترین اثر او با عنوان «بلندی‌های بادگیر» شناخته می‌شود. این کتاب در سال 1847 با نام مستعار الیس بل منتشر شد. این رمان داستان عشق غم انگیز هیثکلیف و کاترین ارنشاو را در پس زمینه‌ی اسکله‌های یورکشایر روایت می‌کند. «بلندی‌های بادگیر» به خاطر روایت تاریک و پرشور، شخصیت‌های پیچیده و کاوش در موضوعاتی مانند انتقام، وسواس، و طبیعت شناخته شده است.

۳. مستأجر عمارت وایلدفل اثر آن برونته: نویسنده بعدی خاندان برونته کسی نیست جز آن که اثر برجسته «مستأجر عمارت وایلدفل» را در سال 1848 منتشر کرد. این رمان تجربیات زنی به نام هلن گراهام را دنبال می‌کند که برای محافظت از پسرش از یک ازدواج توهین‌آمیز فرار می‌کند. «مستاجر عمارت وایلدفل» به مسائل مربوط به آزار خانگی، حقوق زنان و اصلاحات اجتماعی می‌پردازد و از این طریق تاثیر شگرفی در ادبیات فمینیستی آن زمان می‌گذارد.

تصویری تقریبی از خواهران برونته

۲. برادران گریم (یاکوب و ویلهلم)

برادران گریم، یاکوب و ویلهلم گریم، زبان‌شناسان، دانشوران و پژوهشگران آلمانی بودند که بیشتر به خاطر جمع‌آوری و انتشار افسانه‌های عامیانه شهرت داشتند. مجموعه داستان‌های آن‌ها تأثیر عمیقی بر ادبیات و فرهنگ عامه گذاشته است، به طوری که بسیاری از داستان‌های آن‌ها در فیلم‌ها، نمایش‌نامه‌ها و دیگر اشکال رسانه‌ای اقتباس شده است. یاکوب و ویلهلم گریم به عنوان یک تیم برای جمع‌آوری و انتشار افسانه‌ها با یکدیگر همکاری کردند. آنها در تحقیق، جمع‌آوری و ویرایش داستان‌هایی که در نهایت در «قصه‌های گریم» گنجانده می‌شوند، همکاری کردند. در حالی که هر کدام نقش‌ها و مسئولیت‌های خاصی در شراکت خود داشتند، اما بیشتر به دلیل تلاش‌های مشترک خود در جمع‌آوری و حفظ این داستان‌های دوست‌داشتنی شناخته می‌شوند. دو تا از معروف ترین آثار جیکوب و ویلهلم گریم عبارتند از:

۱. «قصه‌های گریم»: این مجموعه شامل داستان‌های جاودانه‌ای مانند «سیندرلا»، «سفید برفی»، «هنسل و گرتل»، «راپونزل» و «کلاه قرمزی» است. این داستان‌ها که در ابتدا در سال 1812 منتشر شدند، به زبان‌های متعدد ترجمه شده‌اند و الهام‌بخش اقتباس‌های بی‌شماری در اشکال مختلف رسانه‌ها هستند.

۲. «افسانه های آلمانی»: این اثر که در زبان آلمانی با نام «دویچه ساگن» نیز شناخته می شود، مجموعه‌ای از افسانه‌ها و اسطوره‌های عامیانه آلمانی است که توسط برادران گریم گردآوری شده است. این مجموعه که در سال 1816 منتشر شد، شامل داستان‌هایی درباره شخصیت‌های افسانه‌ای، موجودات ماوراء طبیعی و رویدادهای تاریخی است که از طریق فولکلور آلمانی به نسل‌ها منتقل شده‌اند. داستان‌های این مجموعه بینشی از میراث فرهنگی غنی آلمان ارائه می‌دهد و به حفظ فرهنگ فولکلور آن کمک کرده است.

عکسی مشترک از برادران گریم

۳. خواهران میتفورد (نانسی، جسیکا، دبورا)

خواهران میتفورد جزو نویسندگانی بودند که با ادبیات سر و کار زیادی داشتند. آنها ۶ خواهر بودند که سه تن از آنها نویسنده و اهل ادبیات بودند. یکی دیگر از خواهران آنها، دیانا میتفورد است که احتمالا با شخصیت داستانی او در سریال پیکی بلایندرز آشنا هستید؛ برخلاف نانسی، جسیکا و دبورا، دیانا میتفورد عمدتا به مسائل سیاسی گرایش داشت که تا حد زیادی خارج از بحث است. بنابراین در این نوشته از تکست لکست، آثار نانسی میتفورد، جسیکا میتفورد و دبورا میتفورد را عنوان خواهیم کرد:

۱. نانسی میتفورد: نانسی میتفورد نویسنده‌ای موفق بود که به خاطر رمان‌ها و مقالات طنز خود شهرت داشت. از معروف‌ترین آثار او می‌توان به «عشق در اقلیم سرد»، «تعقیب عشق» و «برکت» اشاره کرد. نوشته‌های او اغلب از تجربیات زندگی خودش و شخصیت‌های عجیب و غریبی که با آن‌ها روبرو می‌شد الهام می‌گرفت.

۲. جسیکا میتفورد: جسیکا میتفورد، که با نام دکا نیز شناخته می‌شود، نویسنده و روزنامه‌نگاری پرکار بود. او چندین کتاب نوشت، از جمله «راه آمریکایی مرگ»، که فساد در صنعت تشییع جنازه را افشا می کرد، و «Hons and Rebels»، خاطراتی از دوران کودکی و بیداری سیاسی او.

۳. دبورا کاوندیش، دوشس دوونشایر: دبورا میتفورد، کوچکترین خواهر، چندین کتاب درباره زندگی خود در خانه چتسورث نوشت، املاک تاریخی که با همسرش، اندرو کاوندیش، دوک دوونشایر به اشتراک گذاشت. از آثار او می‌توان به «چتسورث: خانه» و «منتظر من باش! خاطرات جوانترین خواهر میتفورد» اشاره کرد.

۶ خواهر میتفورد در کنار هم

۴. برادران گنکور (ادموند و ژول)

برادران گنکور، ادموند و ژول، نویسندگان و منتقدان مشهور فرانسوی بودند که به خاطر خلق جایزه ادبی معتبر پریکس گنکور شهرت داشتند. کار مشترک و تاثیرگذار آنها شامل «Journal des Goncourt» است که بینش‌هایی را در مورد فرهنگ فرانسه در قرن نوزدهم ارائه می‌دهد. آن‌ها رمان‌هایی مانند «Germinie Lacerteux» و «Madame Gervaisais» را که به خاطر واقع‌گرایی و تفسیر اجتماعی‌شان معروف نوشتند. مشارکت‌های این برادران تأثیری ماندگار بر ادبیات فرانسه داشته است و برای نسل‌ها نقد و داستان‌نویسی را شکل داده است.

برادران گنکور در کنار هم

۵. برادران استروگاتسکی (آرکادی و بوریس)

برادران استروگاتسکی، آرکادی و بوریس، نویسندگان مشهور داستان‌های علمی-تخیلی شوروی بودند که به خاطر آثار بدیع و تفکر برانگیزشان شهرت داشتند. کار مشترک آنها رمان‌هایی مانند "پیک نیک کنار جاده" را تولید کرد که الهام بخش فیلم «استاکر» و «خدا بودن سخت است» بود. نوشته آنها داستان علمی تخیلی را با نقد اجتماعی و تحقیق فلسفی ترکیب کرد و سبک ادبی منحصر به فردی را به ارمغان آورد. تأثیر برادران بر این ژانر عمیق است و داستان‌های آنها به دلیل اصالت و عمق مورد تحسین قرار می‌گیرد. میراث آنها به عنوان پیشگامان داستان‌های علمی تخیلی شوروی ماندگار است و خوانندگان سراسر جهان را با روایت‌های جذاب و تامل برانگیز مجذوب خود می‌کند.

تصویری سیاه و سفید از برادران استروگاتسکی

۶. واچوسفکی ها (لانا و لیلی)

بله واچوفسکی‌ها! برخلاف بقیه خواهران و برادران که در آثارشان دنیای ادبیات را تحت تاثیر قرار داده بود، مورد آخر مربوط به نویسندگانی است که با آثارشان حس و حال متفاوتی به سینما و تلویزیون دادند. واچوفسکی‌ها، لانا واچوفسکی و لیلی واچوفسکی، فیلمسازان مشهور آمریکایی هستند که به خاطر کارهای پیشگامانه خود در ژانر علمی تخیلی شهرت دارند. آنها بیشتر به خاطر خلق مجموعه فیلم‌های نمادین «ماتریکس» که انقلابی در جلوه‌های بصری و داستان سرایی در سینما ایجاد کرد، شناخته می‌شوند. رویکرد رویایی واچوفسکی‌ها به فیلمسازی، یعنی آمیختن مضامین فلسفی با روایات اکشن، باعث شده است که تحسین همگان را به خود اختصاص دهند.

اسم واچوفسکی‌ها در تیتراژ پایانی مجموعه ماتریکس

کلام پایانی

اگر عاشق دنیای ادبیات و فیلم هستید قطعا دوست دارید برترین نویسندگان تاریخ را بشناسید اما ممکن است تا به حال به خواهران و برادران نویسنده توجه چندانی نکرده باشید. در همین راستا، شناسایی عده زیادی از آنها می‌تواند برای شما جالب باشد و ما تا آنجا که امکان داشت سعی کردیم نویسنده‌ای از قلم نیفتد. شما کدام خواهران و برادران نویسنده را می‌شناسید؟