برترین ابزارهای هوش مصنوعی برای معلمان

تاریخ انتشار:1403-05-13

اگر جزو آن دسته از معلمان هستید که به انجام دادن کارهای جدید در فرایند تدریس علاقمندند بهتر است با ابزارهای هوش مصنوعی آشنا شوید. سال‌ها پیش و قبل از مد شدن ابزارهایی مانند Chatgpt یا سایر ابزارهای برتر یادگیری در سال ۲۰۲۴، ابزارهایی معرفی شدند که مبتنی بر هوش مصنوعی طراحی می‌کردند اما مثل الان اسم و رسم هوش مصنوعی را یدک نمی‌کشید. شما با استفاده از ابزارهایی که در این نوشته از تکست لکست معرفی کرده‌ایم و کسب مهارت بیشتر در آنها به مدرسی حرفه‌ای تبدیل خواهید شد که با روش‌های تدریس نو و پویا کار می‌کند.

برترین ابزارهای هوش مصنوعی برای معلمان - تکست لکست

چرا معلمان به کار با هوش مصنوعی نیاز دارند؟

می‌دانیم که روند کاری یک معلم در گذر زمان تغییر می‌کند و حال به مرحله‌ای رسیدیم که تکنولوژی اعتبار خاصی در زمینه تدریس به دست آورده است، علی‌الخصوص با یک تکنولوژی قدرتمند به نام هوش مصنوعی و ابزارهای آن. چه بسا در آینده نیز به چیزی فراتر از تکنولوژی فعلی نیاز خواهیم داشت چرا که چنین تغییری برای رشد لازم است. ابزارهای هوش مصنوعی نه تنها می‌توانند خلاقیت و نوآوری را افزایش دهند، بلکه دیدگاه‌های ارزشمندی درباره یادگیری دانش‌آموزان به معلمان ارائه می‌کنند.

چگونه هوش مصنوعی به گسترش کار معلمان کمک می کند؟

چگونگی کار هوش مصنوعی برای کمک در کار معلمان به ۳ دسته تقسیم می‌شود:

·         یادگیری شخصی: معلمان می‌توانند یادگیری متناسب را بر اساس تجزیه و تحلیل مبتنی بر هوش مصنوعی ارائه دهند که دیدگاه‌های ارزشمندی را در مورد عملکرد دانش آموزان و روندهای یادگیری ارائه می‌دهد. با استفاده از این داده‌ها، هوش مصنوعی می‌تواند در اسرع وقت مطالب یادگیری دانش‌آموز را تطبیق دهد. سپس معلمان می‌توانند از این اطلاعات برای ارائه تجربیات یادگیری شخصی استفاده کنند تا با نقاط قوت، ضعف و سرعت یادگیری هر دانش آموز آشنا شوند.

·         کارایی و بازدهی بالا: کارایی بیشتر با هوش مصنوعی نیز در یک خط موازی حرکت می‌کند. معلمان مسئول انواع وظایف اداری هستند، مانند برقراری ارتباط با دانش آموزان و خانواده‌های آنها، ارزیابی نمره و ارائه بازخورد. معلمان ممکن است متوجه شوند که به جای آموزش و کار مستقیم با دانش آموزان، زمان بیشتری را صرف این وظایف اداری می‌کنند. ابزارهای مناسب هوش مصنوعی می‌توانند به خودکارسازی یا ساده‌سازی این وظایف کمک کنند، که به معلمان اجازه می‌دهد زمان بیشتری با دانش‌آموزان خود داشته باشند.

·         ایجاد و تکمیل محتوای درسی: از طریق پلتفرم‌های مبتنی بر هوش مصنوعی، معلمان می‌توانند طیف وسیعی از منابع آموزشی را مدیریت کنند. به‌ویژه با هوش مصنوعی که رویکرد نوینی به یادگیری دروسی مانند زبان دارد، معلمان می‌توانند درس‌ها، فعالیت‌ها و ارزیابی‌ها را به سادگی با ارائه یک پیام کوتاه حاوی کلمات کلیدی ایجاد کنند.

۵ ابزاری که معلمان می توانند استفاده کنند!

نقش هوش مصنوعی در یادگیری و به ویژه یادگیری زبان شامل طیف وسیعی از عوامل می‌شود. هوش مصنوعی دارای مزایا و معایبی است که نباید از آنها چشمپوشی کرد. در اینجا ۵ ابزار تاثیرگذار و مفید به شما معرفی خواهد شد:

۱. AudioPen

AudioPen یک برنامه وب مبتنی بر هوش مصنوعی است که می‌توانید در کامپیوتر و موبایل خود از آن استفاده کنید. این برنامه تبدیل صدا به متن قابلیت‌هایی دارد که می‌توانید از آن در افزایش سرعت نوشتن کتاب، مقاله، ایمیل و به ویژه برنامه‌های درسی استفاده کنید.

۲. Canva Magic Write

ویژگی بسیار جالب Canva امکان تبدیل متن به عکس یا همان دریافت عکس دلخواه از روی متن مورد نظر است. این بخش تحت عنوان Magic Write قابل استفاده است و در بالا رفتن میزان خلاقیت برای دریافت بهترین نتیجه کمک می‌کند. این برنامه ایده‌های جدیدی ارائه می‌کند و برای برنامه ریزی درس نیز ابزار مفیدی محسوب می‌شود.

۳. Curipod

این وب سایت به معلمان کمک می‌کند تا در عرض چند دقیقه یک درس تعاملی یا گفتگو محور ایجاد کنند. دانش‌آموزان نیز می‌توانند موضوعات مختلف را بررسی کنند و از هوش مصنوعی برای دریافت نتایج مطلوب بهره ببرند. در Curipod معلمان به راحتی موضوعی را تایپ می‌کنند و یک درس آماده با متن، تصویر و فعالیت‌هایی مانند نظرسنجی و موارد دیگر ایجاد می‌شود. حتی فعالیت‌هایی برای ایجاد تمرکز در بررسی‌های SEL وجود دارد.

۴. Eduaide.Ai

Eduaide.ai یک ابزار توسعه درس به کمک هوش مصنوعی است که بیش از 100 نوع منبع را در اختیار معلمان قرار می‌دهد تا از بین آنها برای ایجاد مطالب آموزشی با کیفیت بالا انتخاب کنند. این امر امکان ترجمه فوری محتوای تولید شده به بیش از 15 زبان را ارائه می‌دهد. معلمان می‌توانند از برنامه‌های درسی، اتاق‌های گفتگو و دستیار آموزشی برای ایجاد برنامه‌های آموزشی فردی استفاده کنند. همچنین شما قادر به نوشتن ایمیل یا حتی ایجاد فهرستی از امکانات رفاهی برای دانش آموزان تهیه کنید. Eduaide.AI دارای تولید کننده محتوا، دستیار آموزشی، ربات بازخورد، چت فرم آزاد و فرم ارزیابی است.

۵. OpenAI

راهنمای آموزش با هوش مصنوعی که اخیرا برای معلمان منتشر شده است برای کمک به معلمان جهت استفاده از ChatGPT در کلاس درس خود بسیار مؤثر واقع می‌شود. این راهنما با چندین درخواست پیشنهادی از سوی خودش ارائه می‌شود و شامل توضیحاتی است که به صورت دقیق نحوه عملکرد ChatGPT و محدودیت‌های آن را روشن می‌کند و یادآور اهمیت تأیید اطلاعات و بررسی سوگیری‌‌ها می‌شود. ChatGPT 4 که در واقع نسخه پولی است و با ChatGPT 3 تفاوت دارد، بیشتر استفاده می‌شود و برای افراد قابل اعتمادتر به شمار می‌رود.

کلام پایانی

در طول تاریخ همواره معلمانی بودند که نحوه کار آنها فراتر از حد انتظار بود اما برترین معلمان تاریخ از نعمت تکنولوژی امروزی و هوش مصنوعی محروم بودند. حال به لطف در دسترس بودن امکانات مختلف و تکنولوژی فرصت خوبی برای معلمان فراهم شده است تا حرفه خود را به بهترین شکل ممکن ادامه دهند.