سخت‌ ترین زبان های دنیا

تاریخ انتشار:1403-05-01

قبلا در مورد آسان‌ترین زبان‌های دنیا صحبت کردیم اما سخت‌ترین زبان‌های دنیا چطور؟ برخی از زبان‌ها به دلیل تفاوت در ساختار جملات، اصول زبانشناسی و ویژگی‌های فرهنگی دشوار تلقی می‌شوند. یادگیری زبان دوم، سوم یا بیشتر بسیار هیجان انگیز و سخت به نظر می‌رسد اما دست‌یافتن به این نقشی کلیدی در موفقیت شما خواهد داشت. شاید برای شما جالب باشد که چرا چنین لیستی منتشر می‌کنیم اما واقعیت این است که بیش از ۱۵ در صد جهان زبان سختی مانند چینی ماندارین را به عنوان زبان مادری صحبت می‌کنند؛ علاوه بر آن، یافته‌ها نشان می‌دهند که یادگیری زبان‌های سخت نقش مهمی در تقویت حافظه و افزایش تمرکز ایفا می‌کند. پس با این نوشته از تکست لکست همراه باشید تا با ۱۲ زبان سخت دنیا آشنا شوید.

سخت‌ ترین زبان های دنیا - تکست لکست

۱. مجارستانی

برخلاف بسیاری از زبان‌های اروپایی که از دار و دسته زبان‌های هندو-اروپایی هستند، زبان مجارستانی یک زبان اورالیک است و حدود ۱۳ میلیون نفر آن را صحبت می‌کنند. مجارستانی، دستور زبان و تلفظ‌های پیچیده‌ای دارد، به طوری که در این زبان ۱۴ مصوت (Vowel) با تفاوت‌های جزئی وجود دارد. جالب اینجاست که صامت‌های (Consonants) آن نیز تلفظ‌های غیرقابل پیش بینی دارند؛ برای مثال، «sz» ماننذ «س» و «s» مانند «ش» تلفظ می‌شود.

با وجود این پیچیدگی‌ها، زبان مجارستانی بسیار جذاب و خلاقانه‌ای است؛ خلاقانه، چون این زبان کلماتی با معانی عجیب دارد که هرگز در زبان انگلیسی و سایر زبان‌ها پیدا نمی‌شود. برای مثال، کلمه «Hiányérzet» احساسی را بیان می‌کند که با از دست دادن چیزی به شما دست می‌دهد. همچنین کلمه «Káröröm» کلمه‌ای کاملا حسادت انگیز است و به حالتی اشاره می‌کند که با بدبختی‌های دیگران به شما دست می‌دهد. لازم به ذکر است که زبان مجارستانی فاقد عبارت‌های و ضمایر جنسیتی است و هیچ نشانه‌ای از صرف فعل‌های مبتنی بر جنسیت یا سایر عبارت‌های این‌چنینی در آن یافت نمی‌شود.

۲. بلغاری

زبان بلغاری جزو زبان‌های اسلاوی است و ۸ میلیون نفر صحبت‌کننده دارد. با توجه به تاریخ، فرهنگ و ادبیات غنی این کشور، یادگیری زبان بلغاری می‌توانند جالب باشد. بلغاری مانند زبان روسی از الفبای سیریلیک استفاده می‌کند و این امر می‌تواند برای کسانی که با آن آشنایی ندارند کمی دلهره‌آور باشد. زبان بلغاری از نظر واژگان و دستور زبان بسیار پیچیده است و هیچ شباهتی به دیگر زبان‌ها ندارد، اما قسمت ترسناک‌تر ماجرا جاییست که صرف فعل زبان بلغاری جزو زبان سخت‌ترین زبان‌ها از این نظر قرار می‌گیرد.

اما همه چیز نباید ترسناک جلوه داده شود و شما با استفاده ابزارهای یادگیری آنلاین و شرکت در دوره‌های خصوصی می‌توانید آن را در یک بازه زمانی مشخص یاد بگیرید.

۳. آلبانیایی

شش میلیون نفر از مردم جهان در منطقه بالکان علی‌الخصوص در دو کشور آلبانی و کوزوو به زبان آلبانیایی صحبت می‌کنند. با اینکه یکی از زبان‌های هندو-اروپایی محسوب می‌شود اما به اصطلاح از هر خانه‌ای یک چیز جدید گرفته است، از یونانی و لاتین گرفته تا زبان‌های منقرض‌شده‌ی تراکیه، ایلیری و داسی. یادگیری زبان آلبانیایی به دلیل گرامر پیچیده آن می‌تواند بسیار دشوار باشد. به عنوان مثال، در زبان آلبانیایی اسم‌ها هم حالت دارند هم جنسیت و تنها راه یادگیری آنها این است که هنگام مطالعه واژگان، حروف و جنسیت هر اسم را نیز به خاطر بسپارید. با اینکه زبان آلبانیایی سخت تلفی می‌شود اما یادگیری آن می‌تواند شما را به فرهنگ منحصر به فرد متصل کند.

۴. صربی

زبان صربی نیز جزو زبان‌های اسلاوی است و توسط ۱۲ میلیون نفر صحبت می‌شود. البته تمامی این صحبت کنندگان از صربستان نیستند چرا که این زبان صربی جزو زبان‌های رسمی در کشورهای کوزوو، مونته نگرو و بوسنی و هرزگوین است؛ هر چند اقلیتی نیز در کشورهای کرواسی، رومانی و مجارستان از زبان صربی استفاده می‌کنند.

این زبان به دلیل داشتن دو نوع نوشتار(سیریلیک و لاتین)، ۷ نوع زمان در دستور زبان و داشتن صامت عجیب و غریبی به نام «R» که گاهی اوقات مصوت می‌شود چالش برانگیز به شمار می‌رود. برخلاف زبان مجارستانی، این زبان مبتنی بر جنسیت است، مثلا کلمه «učenik» یعنی «دانش آموز مذکر».

۵. ترکی استانبولی

این زبان ارزشمند بیش از ۷۵ میلیون صحبت کننده در کشورهای ترکیه، عراق، سوریه و برخی کشورهای اروپایی دارد. زبان ترکی استانبولی از نوشتار لاتین (با یک سری تغییرات) پیروی می‌کند. همچنین این زبان، کلماتی را از زبان‌های دیگر مانند عربی قرض گرفته است و یک ترکیب پیچیده به وجود می‌آید.

یکی از سختی‌های زبان ترکی استانبولی این است که باید قوانین دستوری آن را به خوبی یاد بگیرید و بدون هیچ مشکلی از آنها استفاده کنید. خوشبختانه این زبان مشکل چندانی از نظر نوع تلفظ کلمات ندارد.

۶. فارسی

زبان رسمی کشور ایران در سایر کشورها مانند افغانستان، ازبسکتان و تاجیکستان نیز مورد استفاده قرار می‌گیرد.

زبان فارسی برای انگلیسی زبان‌ها پیچیده محسوب می‌شود اما برخی کلمات مشترکی هم در این میان وجود دارند مانند «سوپ»، «پیژامه»، «کیش و مات» و ... زبان فارسی به دلیل داشتن رسم‌الخط عربی برای کسانی که با الفبای لاتین آشنا هستند دشوار است. نکته جالب دیگر برای انگلیسی زبان‌ها و سایر افراد این است فارسی از راست به چپ نوشته می‌شود. اگرچه تسلط بر زبان فارسی زمان می‌برد، اما زبان شاعرانه‌ای است که در آن بسیاری از کلمات دارای معانی عمیق و دوگانه هستند و یادگیری آن افراد را به فرهنگی غنی و متنوع متصل می‌کند.

۷. یونانی

زبان یونانی قدیمی‌ترین عضو خانواده بزرگ زبان‌های هندو-اروپایی است. زبان یونانی جدید با زبان یونان باستانی تفاوت دارد اما تفاوت چندانی با نسخه قدیمی‌تر ندارد. ۱۳ میلیون نفر، به ویژه در یونان و قبرس با استفاده از این زبان تعامل برقرار می‌کنند.

واژه‌های جدید، سه نوع جنسیت در اسم‌ها (nouns) و دستور زبان پیچیده آن را دست نیافتنی جلوه می‌دهند. نخستین قدم در راه یادگیری زبان یونانی صرف وقت روی الفبای مخصوص زبان یونانی است چرا که برای یادگیری یونانی باید تسلط کافی روی آن داشته باشید.

۸. روسی

۱۵۴ میلیون بومی و ۱۰۴ میلیون غیر بومی به زبان روسی تسلط دارند. یادگیری چنین زبان مهمی شما را به جهان حیرت انگیز ادبیات روسی، هنرهای تجسمی و فلسفه وصل خواهد کرد.

زبان روسی به عنوان یکی از زبان‌های اسلاوی تفاوت چندانی با سایر زبان‌های این دسته مانند اوکراینی، صربی و لهستانی ندارد. داشتن کلماتی با تعداد زیادی صامت می‌تواند عجیب و گمراه‌کننده باشد. نوع تلفظ برخی حروف نیز دردسر دیگری است، برای مثال "B" مانند "و"، "H" همچون "ن" و "P" مثل "ر" تلفظ می‌شوند.

۹. هندی

هندی یکی از زبان‌های رسمی هند است و ۳۴۱ میلیون نفر به عنوان بومی از آن استفاده می‌کنند. تعداد غیر بومی‌های مسلط به زبان هندی دست کمی از بومی‌ها ندارد و ۲۷۴ میلیون نفر در کشورهایی مانند نپال و پاکستان از آن بهره می‌برند. ریشه زبان هندی به هزاران سال پیش و زبان سانسکریت برمی‌گردد، زبانی که کم و بیش به لاتین و یونانی باستانی شباهت دارد.

دستور نوشتار زبان هندی به صورت دواناگاری (Devanagari) است و به نظر دشوار می‌آید. درجه سختی تلفظ کلمات هندی زیاد نیست اما احتمال دارد برخی از تلفظ برخی کلمات غیرقابل پیش بینی باشد.

با وجود همه سختی‌ها، زبان هندی بسیار شیرین است و یادگیری آن فرصت‌های شغلی و تحصیلی فراوانی به ارمغان می‌‌آورد و امکان سفر بدون هیچ مشکلی فراهم می‌شود.

۱۰. کره ای

حدود ۸۰ میلیون نفر در دو کره جنوبی و شمالی به این زبان صحبت می‌کنند. در مقایسه با ژاپنی و چینی، می‌توان گفت که کره‌ای منطقی‌ترین و آسان‌ترین نوع نوشتار را دارد. الفبای کره‌ای در سال ۱۴۴۳ توسط کینگ سجونگ بزرگ ابداع شده است؛ در واقع، هدف او ساخت یک زبان ساده‌تر بود. او یک کمیته از افراد فرهیخته تشکیل داد و الفبای «Hangul» را ساختند. این زبان ۲۴ نشانه دارد که مشتمل است بر ۱۰ مصوت و ۱۴ صامت. با این حال، یادگیری زبان کره‌ای باز هم آسان نخواهد بود و به زمان و دقت کافی نیاز خواهد داشت.

۱۱. ژاپنی

۱۲۸ میلیون نفر در دنیا به زبان ژاپنی صحبت می‌کنند اما دلایل خوبی وجود دارند تا شما جزو افرادی باشید که این رقم را بالا می‌برند. از درک عمیق فرهنگ ژاپن و انیمیشن‌ها گرفته تا فرصت‌های شغلی و تحصیلی مناسب، همگی می‌توانند شما را مجاب به یادگیری این زبان کنند. بخش تاریک ماجرا وجود داشتن بیش از ده هزار کاراکتر ژاپنی است که به آنها «Kanji» می‌گویند. با اینکه یادگیری ۲۰۰۰ کانجی برای رسیدن به یک درجه ایده‌آل در زبان ژاپنی کافی است، شما باید برای یادگیری این ۲۰۰۰ کاراکتر زمان زیادی صرف کنید. مسئله «keigo» را هرگز فراموش نکنید؛ نوع احترامی که شما نسبت به فرد مخاطب دارید در فرهنگ ژاپن متفاوت است، برای مثال کلمه «You» می‌تواند بیش از ۱۰ معنی داشته باشد و بسته به مخاطب شما تغییر کند.

۱۲. چینی ماندارین

وقتی حرف از سخت‌ترین زبان‌های دنیا می‌شود زبان چینی در آن بحبوحه خودنمایی می‌کند. بیش از ۱ میلیارد نفر در دنیا با استفاده از این زبان مکالمه می‌کنند و چنین رقم بزرگی حیرت‌آور است. چینی یک زبان تونال است، یعنی با تغییر تن صدا معنی کلمه نیز تغییر می‌کند. در زبان چینی ۴ تن وجود دارد. برای مثال، نوع تنی که شما در کلمه «ma» بر روی صدای «a» به کار می‌برید می‌تواند مفهوم کلمه را از «مادر» به «اسب» یا بالعکس عوض کند. نوع نوشتار کاراکترها در زبان چینی نیز یک مشکل بزرگ دیگر است و در کل باید زمان بسیار زیادی روی یادگیری این زبان صرف کنید.

زبان‌های دیگری هستند که می‌توان به آنها نیز اشاره کرد:

·         ویتنامی

·         عربی

·         تایلندی

·         فنلاندی

·         ایسلندی

·         مغولی

·         چکی

·         چینی کانتونی

·         لهستانی