یادگیری زبان با هوش مصنوعی | نگاهی به مزایا و معایب آن

تاریخ انتشار:1403-01-16
به تازگی پیشرفت‌های هوش مصنوعی و بازتاب آن در زمینه‌های مختلف، اکثر قریب به اتفاق دنیا مردمان را انگشت به دهان گذاشته است. با سپری شدن هر ثانیه‌، ویژگی جدیدی هم به امکانات هوش مصنوعی افزوده می‌شود. در همین راستا، می‌توان به امکان یادگیری زبان به کمک هوش مصنوعی اشاره کرد که در این نوشته از تکست لکست به بررسی کلی آن می‌پردازیم. همچنین، مزایا و معایب آن را نیز عنوان خواهیم کرد تا بیش از پیش با پیچ و خم این مسیر بی انتها آشنا شوید.
یادگیری زبان با هوش مصنوعی | نگاهی به مزایا و معایب آن - تکست لکست

هوش مصنوعی در آموزش

اخیراً هوش مصنوعی (AI) خود را به عنوان یک ابزار کلیدی و پیشرفته در بسیاری از موارد از جمله یادگیری زبان نشان داده است. معلمان، زبان آموزان و موسسات دائماً به دنبال روش‌های مؤثر برای انتقال مهارت‌های زبانی هستند که در این راه راه‌حل‌های مبتنی بر هوش مصنوعی دارایی‌های ارزشمندی برای آنها به شمار می‌رود. تأثیر هوش مصنوعی بر یادگیری زبان به نوعی چند بعدی است که در نتیجه فرصت‌ها و همچنین چالش‌هایی را برای معلمان، زبان‌آموزان و موسسات ایجاد می‌کند تا ابعاد وسیع خود را به رخ بکشد. بر اساس نظرسنجی مایکروسافت، بسیاری از موسسات می‌گویند که هوش مصنوعی در بهبود رقابت، تامین مالی و نوآوری آنها مؤثر خواهد بود. باید اذعان کرد که هوش مصنوعی موضوعی است که امروزه به طور گسترده مورد بحث قرار می‌گیرد؛ بنابراین دو بعد از آن چند بعدی بودن هوش مصنوعی منحصرا به موضوعات گسترده مزایا و معایب مرتبط است که در این نوشته مورد بررسی قرار گرفته‌اند.

دنیای وسیع هوش مصنوعی و تاثیر آن در زمینه های مختلف

مزایای استفاده از هوش مصنوعی در یادگیری زبان

استفاده از هر چیزی جوانب مثبت و منفی متعددی دارد. همانطور که یک قرص دارویی فواید و عوارض دارد، به کار گیری هوش مصنوعی در یادگیری زبان نیز مزایا و معایبی دارد که در این بخش به مزایای آن اشاره شده است.

۱. یادگیری شخصی: پلتفرم‌های یادگیری زبان مبتنی بر هوش مصنوعی، نقاط قوت، ضعف و مهم تر از همه سرعت یادگیری و علاقمندی‌های کاربر را تجزیه و تحلیل می‌کنند تا مسیر یادگیری شخصی فرد را مشخص کنند. این رویکرد باعث افزایش تعامل، بهتر شدن نتایج و اهداف یادگیری می‌شود.

۲. دسترسی آسان: این نوع برنامه‌ها زبان‌آموزان را قادر می‌سازد تا به درس‌ها، تمرین‌ها و تدریس خصوصی از هر کجا و در هر زمانی دسترسی داشته باشند، موانع یادگیری آن‌ها را از بین ببرند و همچنین به زبان‌آموزان در سراسر جهان نوعی انعطاف‌پذیری در مسیر یادگیری ارائه دهند. چنین چیزی می تواند به دانش آموزانی که نیازمند تمرین و تکرار مجدد هستند کمک کرده و یادگیری را به یک مانع ساده تبدیل کند؛ با این کار، از میزان استرس دانش آموزانی که با مبحثی جدید آشنا می‌شوند، کاسته خواهد شد. برای مثال، فشرده کردن/خلاصه کردن محتوا به روشی قابل فهم یکی از ساده‌ترین و در عین حال کارآمدترین روش‌ها به شمار می‌رود.

دسترسی همه اقشار جامعه به هوش مصنوعی و یادگیری زبان به وسیله آن

۳. بازخورد عالی و سریع: یکی دیگر از مزایای یادگیری به کمک هوش مصنوعی این است که زبان آموزان بازخورد فوری و لحظه‌ای در مورد تلفظ، گرامر و واژگان خود دریافت می‌کنند. این بازخورد به آن‌ها می‌کند تا در وهله اول اشتباهات خود را شناسایی کنند و سپس در مسیر اصلاح و یادگیری با سرعت بالاتر قرار گیرند. به همین منظور، هوش مصنوعی می‌تواند از فناوری تشخیص صدای پیشرفته برای تشخیص تلفظ و لهجه زبان آموز جهت ارائه بازخورد دقیق خود استفاده کند. در پی تجزیه و تحلیل لحظه‌ای، الگوریتم‌ها می‌توانند خطاهای زبان آموز را شناسایی کرده و بلافاصله اصلاحات را پیشنهاد کنند. بر اساس سطح مهارت زبان آموز، الگوریتم‌ها پیشنهاداتی را ارائه می‌کنند که به راحتی قابل درک و مهم تر از آن امری قابل انجام باشد. بدین ترتیب زمان بیشتری برای انجام کارهای دیگر فرد باقی خواهد ماند.

۴. آموزش تکمیلی: ابزارهای هوش مصنوعی برای تکمیل روش‌های آموزشی سنتی و پیش پا افتاده استفاده می‌شوند. این ابزارها به معلمان فعال کمک می کنند تا برنامه‌های درسی پویا ایجاد کنند تا از این طریق پیشرفت دانش آموزان خود را شاهد باشند و همچنین زمینه‌هایی را که زبان آموزان نیاز به توجه و تلاش بیشتر در آن‌ها دارند را شناسایی کنند تا تاثیر کلی فرایند تدریس را بیش از پیش شود. بدون شک این امر تدریس را برای معلمان و دانش آموزان مؤثرتر و لذت بخش‌تر خواهد کرد. لازم به ذکر است که این کار از حجم کاری که روی دوش معلمان نهفته شده است نیز خواهد کاست.

یادگیری زبان به کمک هوش مصنوعی

معایب استفاده از هوش مصنوعی در یادگیری

در بخش قبلی با مزایای استفاده از هوش مصنوعی در یادگیری زبان آشنا شدیم. حال نگاهی به معایب آن خواهیم کرد تا پس از سبک و سنگین کردن، تصمیم بگیرید که آیا هوش مصنوعی در یادگیری زبان مؤثر خواهد بود یا خیر.

۱. عدم/کمبود روابط انسانی: هوش مصنوعی محدودیت قابل توجهی در یادگیری زبان دارد زیرا توانایی ارائه تعامل انسانی واقعی را ندارد. فراگیری زبان یک فرآیند پیچیده است که شامل نکات ظریف فرهنگی و نشانه های ارتباطی ظریفی است که هوش مصنوعی احتمالا نتواند آن‌ها را به خوبی درک کرده و انتقال دهد. به عبارتی دیگر، تجربه فراگیری که در انسان‌ها و روابط انسانی وجود دارد، ممکن است تا حد زیادی محدود باشد. ما هنوز به سطحی نرسیده‌ایم که هوش مصنوعی در مکالمه گفتاری طبیعی مهارت داشته باشد و غالبا به صورت دست و پا شکسته صحبت می‌کند، بنابراین توانایی آن برای کمک در زمینه‌های زبانی خاص در حال حاضر محدود است. البته باید اذعان کرد که بدون شک با گذر زمان توسعه خواهد یافت، اما در حال حاضر، سطح لازم برای تدریس نکات مهم فرهنگی و زبانی را ندارد. در همین راستا، ابزارهای آزمایشی مکالمه در حال پیشرفت مانند Bard وجود دارد که توسط Google توسعه یافته است و نمونه‌های عالی از شبیه سازهای مکالمه مبتنی بر هوش مصنوعی هستند.

تاثیر یادگیری زبان به کمک هوش مصنوعی در ارتباط با شهروندان سایر کشورها

۲. سرقت ادبی و عدم اتکا به توانایی‌های خود: بیش از حد حساب باز کرد روی ابزارهای مبتنی بر هوش مصنوعی می‌تواند مانعی بزرگ در توسعه مهارت‌های اتکا به خود و تفکر انتقادی در زبان آموزان شود. صرف تکیه بر فناوری احتمالا خلاقیت و توانایی سازگاری با سناریوهای مختلف زبانی دنیای واقعی را محدود کند. همچنین احتمال بسیار زیادی وجود دارد که معلمان با چالشی از طرف دانش آموزان مواجه شوند به گونه‌ای که تکالیف ارسالی‌شان توسط هوش مصنوعی آماده شود. در نتیجه ابزارها و سیستم‌ها باید برای بررسی و شناسایی محتوای غیر واقعی که توسط هوش مصنوعی تولید شده است، به کار گرفته شوند. اما این یک روند ثابت و تقریبا همیشگی خواهد بود؛ در واقع همزمان با تکامل و بهبود هوش مصنوعی، سیستم‌های سرقت ادبی نیز پیشرفت خواهند کرد. احتمالاً یک مسابقه دائمی برای ادامه دادن یا زنده ماندن در برابر یکدیگر خواهد بود. ابزارهای رایج ضد سرقت ادبی مانند Turnitin اکنون چک‌هایی را برای محتوای تولید شده توسط هوش مصنوعی ترکیب می کنند؛ این شرکت گزارش داده است، بیش از 2 میلیون مقاله بررسی شده که محتوای اکثریت آن‌ها توسط هوش مصنوعی تولید شده است.

۳. دسترسی/منابع نابرابر: این گمان وجود دارد که همه زبان آموزان به دلیل نابرابری‌های تکنولوژیکی به این ابزارها دسترسی یکسان نداشته باشند. در حالی که برخی از مدارس و موسسات ممکن است منابع سرمایه‌گذاری در سیستم‌ها و نرم‌افزارهای پیشرفته هوش مصنوعی را داشته باشند، در عوض برخی دیگر ممکن است فاقد زیرساخت‌ها یا بودجه لازم برای فراهم کردن این امکانات برای دانش‌آموزان خود باشند. چنین شرایطی می‌تواند به این معنی باشد که دانش‌آموزان در جوامع یا مدارس کم برخوردار به احتمال زیاد در مضیقه خواهند بود و مزایای ابزارهای یادگیری مبتنی بر هوش مصنوعی را از دست خواهند داد که در پایان به عقب ماندن آن‌ها از هم سن و سالان خود در جوامع پیشرفته ختم خواهد شد.

هوش مصنوعی به عنوان مدرسی در فضای عادی

۴. حریم خصوصی و اخلاقیات: پلتفرم‌های یادگیری زبان مبتنی بر هوش مصنوعی حجم زیادی از داده‌های کاربران را جمع‌آوری می‌کنند. به همین جهت، بسیاری از کاربران نگران حریم خصوصی داده‌ها، نقض امنیت و استفاده غیر اخلاقی از اطلاعات شخصی خود هستند. از آنجایی که هوش مصنوعی به شدت در پلتفرم ها پیاده‌سازی می شود، برای عملکرد مؤثر به داده های بیشتری نیاز دارد. از آنجایی که هوش مصنوعی در پلتفرم‌ها فعال است، برای عملکرد مؤثر به داده‌های بیشتری نیاز دارد. بنابراین، سیستم‌های امنیتی پیشرفته باید به روز نگه داشته شوند تا اطمینان حاصل شود که داده‌های کاربر به طور ایمن در برابر نقض احتمالی داده‌ها محافظت می‌شود.

کلام پایانی

به طور کلی، یادگیری یک فرآیند ترکیبی است که باید هم امکانات بروز مانند هوش مصنوعی و هم ابزار انسانی در آن دخیل باشند. آشنایی با مزایا و معایب یادگیری زبان به کمک هوش مصنوعی کمک خوبی به شما خواهد کرد تا تصمیم خود در رابطه با میزان استفاده از هر یک از ابزار موجود را به نحو احسن بگیرید.