تفاوت بین جی‌پی‌تی 3 و جی تی پی 4: پیشرفت در مدل‌های زبان هوش مصنوعی

تاریخ انتشار:1402-12-08
امروزه مدل‌های ترانسفورماتور از پیش آموزش‌دیده مولد OpenAI (GPT) انقلابی در زمینه پردازش زبان طبیعی (NLP) ایجاد کرده‌اند و برنامه‌های مختلف از ترجمه مقاله و زبان تا تولید متن و فراتر از آن را امکان‌پذیر ساخته‌اند. حال آنکه نسخه‌های تکرارشونده مدل‌های جی‌پی‌تی که دربرگیرنده جی‌پی‌تی 1 تا جی‌پی‌تی 3 (GPT-3) هستند، پیشرفت قابل توجهی را در پیچیدگی و کیفیت مدل‌ها به نمایش گذاشته‌اند. در این میان، ظهور جی‌پی‌تی 4 (GPT-4) نوید پیشرفت‌های بیشتری را می‌دهد و دوره جدیدی را در مدل‌های زبان هوش مصنوعی رقم می‌زند که امکان انجام ترجمه متون و مقالات و بسیاری از امور زبانی را بسیار تسهیل می‌کند. در این مقاله از تکست‌ لکست به بررسی چند فاکتور مهم و تفاوت آنها در این دو نسخه از هوش مصنوعی می‌پردازیم.
تفاوت بین جی‌پی‌تی 3 و جی تی پی 4: پیشرفت در مدل‌های زبان هوش مصنوعی - تکست لکست

مقایسه عملکرد و مقیاس

بسیار جالب است بدانید که جی‌پی‌تی 3 دارای 175 میلیارد پارامتر بود. مقیاسی که در زمان انتشار بی سابقه به شمار می‌رفت و آن را به یک مدل تولید متن فوق‌العاده قدرتمند تبدیل کرد. با این حال، جی‌پی‌تی 4، با تعداد قابل توجهی از پارامترها، از نظر درک و تولید محتوای دقیق‌تر، مرتبط‌تر و آگاهانه‌تر، بسیار بهتر از مدل قبلی خود عمل می‌کند.

از طرفی دیگر اندازه مدل بزرگتر جی‌پی‌تی 4 امکان بهبود قابلیت‌های ترجمه، درک متن دقیق‌تر، و تفسیر دقیق‌تر دستورها را فراهم می‌کند. افزایش قابل توجه پارامترها توانایی این نسخه را برای درک ساختارهای پیچیده زبان و تولید خروجی با کیفیت بالا افزایش می‌دهد و بدین ترتیب انجام امور مختلف از جمله ترجمه مقاله مثل ترجمه مقالات پزشکی، مهندسی، فناوری و غیره در کنار سایر موارد پیشرفت چشم‌گیری داشته است.

درک زبان و آگاهی متنی

علی رغم اینکه جی‌پی‌تی 3 از درک زبان قابل توجهی برخوردار بود، گاهی اوقات با حفظ زمینه در مکالمات یا متون طولانی مشکل داشت و گهگاه پاسخ‌هایی ایجاد می‌کرد که ممکن بود نامربوط یا کمی خارج از موضوع باشند. در همین حال، بهبود مدیریت وابستگی‌های طولانی مدت در ترجمه مقالات و سایر متون تولیدشده توسط جی‌پی‌تی 4 قابل توجه است. این امر باعث می‌شود که جی‌پی‌تی 4 در حفظ زمینه مکالمات طولانی و ایجاد پاسخ‌های منسجم‌تر و مرتبط‌تر، عملکرد بسیار بهتری داشته باشد.

استحکام و دقت

استحکام بهبود یافته جی‌پی‌تی 4 تفاوت مهم دیگری است که باید به آن توجه کنیم. در مقایسه با جی‌پی‌تی 3، جی‌پی‌تی 4  هنگام مواجهه با پرسش‌های مبهم، پاسخ‌های نادرست یا بی‌معنی بسیار کمتری تولید می‌کند. دلیل این دقت بهبود یافته را می‌توان به روش‌های آموزشی پیشرفته و مجموعه داده‌های آموزشی بزرگتر به کار گرفته شده نسبت داد که به جی‌پی‌تی 4 اجازه می‌دهد اطلاعات دقیق‌تری را هنگام ترجمه مقاله به زبان انگلیسی، مکالمه یا هر موضوع مرتبط دیگری ارائه و خطاها را کاهش دهد.

قابلیت سفارشی سازی و کنترل

هرچند که جی‌پی‌تی 3 انعطاف‌پذیری بسیار بالاتری داشت ، اما جی‌پی‌تی 4 قابلیت سفارشی‌سازی و کنترل پیشرفته‌تری را ارائه می‌دهد و این امکان را در اختیار توسعه‌دهندگان قرار می‌دهد که رفتار مدل را به‌طور مؤثرتر تغییر دهند. این امر می‌تواند شامل تنظیم لحن متن تولید شده هنگام ترجمه مقالات، تنظیم طول مکالمه، سطح خلاقیت و موارد دیگر باشد. چنین پیشرفت‌هایی جی‌پی‌تی 4 را به ابزار مؤثرتری برای طیف وسیع‌تری از برنامه‌ها نظیر تولید محتوا، ترجمه متون، اتوماسیون خدمات مشتری و موارد دیگر تبدیل می‌کند.

ملاحظات اخلاقی و ایمنی

هم جی‌پی‌تی 3 و هم جی‌پی‌تی 4 ملاحظات اخلاقی و ایمنی خاصی مانند خطر تولید محتوای مضر یا مغرضانه به همراه دارند. شرکت OpenAI با استفاده از جی‌پی‌تی 4 تلاش‌های هماهنگی را برای بهبود ویژگی‌های ایمنی مدل، کاهش خطر سوءاستفاده و اجرای مکانیسم‌هایی برای اطمینان از استفاده مسئولانه‌تر انجام داده است. این موضوع نشان‌دهنده تعهد مستمر OpenAI به پرداختن به پیامدهای اخلاقی هوش مصنوعی و تقویت شیوه‌های ایمن هوش مصنوعی است. موضوعی که در حال حاضر عده زیادی را در رابطه با استفاده از هوش مصنوعی نگران می‌کند.

درک دقیق زبان‌ها و فرهنگ‌ها

یکی از موضوعات بسیار مهم و اساسی در امور زبانی از جمله ترجمه مقالات جامعه‌شناسی، ادبیات و غیره توجه به زبان و فرهنگ است. پیشرفت جی‌پی‌تی 4 نسبت به نسل قبلی خود در درک بهتر آن از زبان‌ها و فرهنگ‌ها نهفته است. در حالی که جی‌پی‌تی 3 به دلیل قابلیت‌های چند زبانه‌اش مورد ستایش قرار می‌گرفت، جی‌پی‌تی 4 این موضوع را یک گام فراتر برده است و بدین ترتیب، ترجمه‌های متون بهبود یافته و درک بهتری از تفاوت‌های ظریف فرهنگی و عبارات اصطلاحی در زبان‌های مختلف ارائه می‌دهد. این امر جی‌پی‌تی 4 را به ابزاری مؤثرتر برای ارتباطات جهانی تبدیل می‌کند و شکاف‌های زبانی و فرهنگی را یکپارچه‌تر از همیشه پر می‌کند.

برخورد با ابهام

یکی از چالش‌های مدل‌های هوش مصنوعی، برخورد با پرس و جوها یا درخواست‌های مبهم است، جایی که پاسخ مورد نیاز از متن مشخص نیست. جی‌پی‌تی 3، با وجود نقاط قوتش، گاهی اوقات در این سناریوها دچار مشکل می‌شود. اما در مقابل، جی‌پی‌تی 4 توانایی‌های بهبود یافته‌ای را برای مدیریت ابهام نشان می‌دهد. به لطف الگوریتم‌های پیشرفته یادگیری ماشین و مجموعه داده‌های آموزشی بزرگتر، جی‌پی‌تی 4 اغلب می‌تواند محتمل‌ترین معنای یک جستار مبهم را تشخیص دهد و پاسخ مناسبی ارائه دهد.

یادگیری از داده های کمتر

یکی دیگر از نکات جالب و مهم در بررسی تفاوت‌های بین جی‌پی‌تی 3 و جی‌پی‌تی 4 به مبحث یادگیری از داده‌ها مربوط می‌شود. جی‌پی‌تی 3 برای یادگیری و تولید پاسخ‌های منسجم به مقادیر زیادی داده نیاز داشت. با این حال، یکی از اهداف جی‌پی‌تی 4 بهبود توانایی مدل برای یادگیری از داده‌های کمتر است. این «کارایی داده» برای کاربردی‌تر کردن و پایدار کردن مدل‌های هوش مصنوعی در درازمدت بسیار مهم است. نشانه‌های اولیه حاکی از پیشرفت واقعی جی‌پی‌تی 4 در این زمینه است و بدین ترتیب جی‌پی‌تی 4 عملکرد بسیار بهتری در این زمینه نسبت به نسخه قبلی خود دارد.

سازگاری در میان دامنه‌ها

آخرین موردی که در این مقاله به بررسی آن می‌پردازیم، سازگاری در میان دامنه‌هاست. جی‌پی‌تی 3 قادر بود پاسخ‌های خود را بر اساس ورودی ارائه‌شده تطبیق دهد. در همین حال، این نسخه گاهی اوقات در تنظیم زبان خود به برای دامنه‌های مختلف حرفه‌ای یا تنظیمات رسمی دچار مشکلات اساسی می‌شد. اما جی‌پی‌تی 4 سازگاری بهبود یافته را ارائه می‌دهد و پاسخ‌های مناسب دامنه بیشتری را تولید می‌کند. بنابراین شما چه در حال تولید متن برای یک پست وبلاگ معمولی باشید چه به دنبال ارائه یک گزارش تجاری رسمی باشید، در هر صورت جی‌پی‌تی 4 می‌تواند به طور موثرتری لحن و سبک خود را برای مطابقت با این زمینه تنظیم کند.

کلام پایانی

در این مقاله سعی کردیم به چند تفاوت بنیادین بین جی‌پی‌تی 3 و جی تی پی 4 بپردازیم که همگی از رشد و ارتقاء چشمگیر جی تی پی 4 حکایت دارند. لازم به ذکر است که نگاه ما در این مقاله صرفا کلی بوده و بررسی دقیق‌تر در این زمینه نیازمند ساعت‌ها بحث و تبادل نظر است. در همین حال به نظر می‌رسد که با پیشرفت روزافزون هوش مصنوعی و ارائه مدل‌های دقیق‌تر انجام اموری همچون ترجمه مقاله به انگلیسی، تولید محتوای متنی و سایر موارد بسیار آسان‌تر خواهند شد. ناگفته نماند که در سایر زمینه‌ها از جمله تولید محتوای بصری نیز امروزه شاهد رشد و پیشرفت چشم‌گیری هستیم.