برترین سایت های ترجمه ماشینی (‌ترجمه آنلاین)

تاریخ انتشار:1403-01-19
شاید به کرات با متونی خارجی روبرو شده‌اید که نتوانید مفهوم را با جزئیات کامل متوجه شوید اما حجم آن متن از نظر تعداد کلمات آنقدری هم نیست که برای ثبت سفارش اقدام کنید؛ حتی ممکن است شما بخواهید از آن متن در همان لحظه استفاده کنید. بنابراین، لازم است که با سایت‌های ترجمه ماشینی (ترجمه آنلاین) آشنا باشید تا در صورت نیاز از آنها استفاده کنید. در این نوشته از تکست لکست، سایت‌های ترجمه ماشینی را به شما معرفی خواهیم کرد اما بهتر است توجه داشته باشید که برخی از آنها زبان فارسی نیز ارائه می‌کنند اما برخی نه.
برترین سایت های ترجمه ماشینی (‌ترجمه آنلاین) - تکست لکست

ترجمه ماشینی

استفاده از ترجمه ماشینی برای مترجمان حتی به صورت ویرایش شده یا همان به طوری که دستی بر سر و رویش کشیده شده باشد، توصیه نمی‌شود. علاوه بر داشتن برخی ایرادات و ترجمه‌های خنده دار، زیاد پیش می‌آید که متن تولید شده، آن طراوت لازم را نداشته باشد و چیزی از روان بودن متن دیده نشود. این در حالی است که در سوی مقابل، مترجمان قادر به خلق متون روان و قابل خوانش با سرعت بالا هستند. تا اینجا هر چه گفتیم از معایب سایت‌های ترجمه آنلاین بود اما همانطور که پیش‌تر نیز عنوان شد، شرایطی ممکن است پیش بیاید که شما مجبور باشید در کوتاه ترین زمان ممکن، بهترین بهره را از متنی ببرید که هیچ تسلطی بر آن زبان ندارید. در این شرایط چاره‌ای جز استفاده از سایت‌های ترجمه ماشینی نخواهید داشت. بی انصافی است اگر بگوییم ترجمه‌های همه سایت‌ها دست و پا شکسته است چرا که برخی از آنها به خوبی منظور و مفهوم متن را می‌رسانند، هر چند که ممکن است ساختار جمله شما را کمی گمراه کند و مورد پسند شما نباشد. در نتیجه، با ارزیابی هر کدام از این سایت‌ها و ویژگی‌هایشان، در صدد معرفی آنها برای شما قرار گرفته‌ایم.

۱. نیاز به معرفی هم ندارد؛ Google Translate

هر کسی که حتی یک روز هم به دنبال یادگیری زبان دیگری باشد، قطعا اسم گوگل ترنسلیت به گوشش خورده است. این ابزار ترجمه که اغلب با عنوان گوگل مترجم نیز در کشورمان شناخته می‌شود، تا سال‌های نه چندان دور با ترجمه‌هایش سوژه‌ی خنده و تفریح بسیاری از اهالی این حوزه شده بود، اما به دلیل گسترش و پیشرفت در سال‌های اخیر، مخاطبان بسیاری را از سراسر جهان به سمت خود جذب کرده است. در حال حاضر، با گوگل ترنسلیت می‌توان به ۱۳۳ زبان دنیا دسترسی داشت و معادل کلمات بین دو زبان مد نظر را پیدا کرد که زبان فارسی هم در میان این ۱۳۳ زبان دیده می‌شود. با گوگل ترنسلیت می‌توانید از صفحه عکس بگیرید و ترجمه آن را دریافت کنید. زمانی که به اینترنت دسترسی ندارید هم امکان استفاده از این ابزار را خواهید داشت، تنها کافی‌ست زبان مورد نظرتان را دانلود کنید. ترجمه همزمان متن شما به صورت صوت از دیگر امکانات گوگل ترنسلیت است. شاید برای شما هم پیش بیاید که یک جمله یا کلمه زیاد تکرار شود اما پس از چند دقیقه فراموش کنید، در این شرایط با ذخیره کردن آن کلمه یا جمله، دیگر لازم نیست از اول کل ماجرا را تایپ کنید. مورد بعدی که توجه را به سمت گوگل ترنسلیت جلب می‌کند، امکان آپلود فایلی مانند فایل پی دی اف و دریافت نسخه ترجمه شده از آن است.

گوگل مترجم، معروف ترین ابزار ترجمه آنلاین

۲. Microsoft Translator

Microsoft Translator یک ابزار پیشرفته برای ترجمه در ویندوز، آی او اس و اندروید است. این مترجم در ترجمه متون و مطالب مربوط به کسب و کار و همچنین استفاده‌های شخصی و روزمره کاربرد دارد. Microsoft Translator قادر به ترجمه متن و صوت، عکس و نیز اسکرین شات حاوی متن در ۶۰ زبان زنده دنیا خواهد بود. مایکروسافت ترنسلیتور به شما کمک می‌کند تا با خواندن یک متن، حالت تایپ شده‌آن را نیز تحویل بگیرید. بهتر است بدانید که این برنامه به صورت آفلاین نیز قابل استفاده است. البته توجه داشته باشید که موارد مذکور، همگی برای زبان فارسی موجود نمی‌باشند و تنها بخشی از آنها یعنی ترجمه متن، استفاده آفلاین (فقط با اندروید) و نیز امکان Text to speech در زبان فارسی فراهم شده است. بدین ترتیب، شما می‌توانید علاوه بر تایپ کردن متن، آن را با صدای بلند بخوانید یا با گرفتن عکس، متن ترجمه شده‌ی خود را از مایکروسافت ترنسلیتور دریافت کنید. Microsoft Translator با سایر برنامه‌های مایکروسافت، مایکروسافت آفیس و اسکایپ همخوانی دارد؛ علاوه بر این، شما با ساعت هوشمند (اسمارت واچ) نیز می‌توانید از خدمات مایکروسافت آفیس بهره ببرید. استفاده از Microsoft Translator رایگان نخواهد بود و هزینه‌ای نیز در بر خواهد داشت که این رقم در حال حاضر ۱۰۰ دلار در ماه برای تمامی امکانات با بالاترین کیفیت است؛ به عبارتی دیگر، شما مبلغی کمتر و متناسب با نیاز خود نیز می‌توانید پرداخت کنید.

مایکروسافت ترنسلیت، از جمله ابزارهایی است که در زمینه ترجمه کمک زیادی به کاربران می‌کند.

۳. DeepL

DeepL یک سرویس ترجمه آنلاین است که با سرعت بالایی رشد می‌کند و توسط استارت آپی آلمانی به وجود آمده است. این سرویس ترجمه آنلاین طراحی بسیار زیبایی دارد که متن مبدا و مقصد در دو جناح مختلف به خوبی قرار گرفته‌اند. در ماشین ترجمه دیپ ال هم متن ترجمه می‌شود و هم فایل آپلود شده. با وجود اینکه ترجمه‌های خوبی ارائه می‌دهد اما گاهی اوقات در شناخت زبان اشتباه می‌کند و شما باید به صورت دستی زبان‌های مد نظرتان را انتخاب کنید. DeepL با هوش مصنوعی و شبکه‌های عصبی ساخته شده است که همین موضوع سبب افزایش کیفیت ترجمه می‌شود. با این حال، هنگام سر و کار داشتن با ترجمه‌های پیچیده دچار مشکل می‌شود. استفاده از DeepL رایگان است و شما می‌توانید با ویندوز، آی او اس، مک و اندروید از این سرویس ترجمه بهره ببرید. ماشین ترجمه دیپ ال ۳۱ زبان دارد که زبان فارسی در بین آن‌ها نیست.

نمونه ای از ترجمه جمله ای کوتاه از انگلیسی به فرانسوی در دیپ ال

۴. ChatGPT

ChatGPT یک سرویس ترجمه آنلاین پیشرفته است و توسط OpenAI طراحی شده است. به لطف الگوریتم‌های یادگیری بهتر، چت جی پی تی می‌تواند ترجمه‌های خوب و سریع به شما ارائه دهد. ماشین ترجمه ChatGPT در ترجمه متون با حجم بسیار زیاد و نیز اسناد تجاری با حجم بالا بسیار کاربردی است. برخلاف سرعت بالا، ChatGPT گاهی اوقات در ترجمه متون سخت از نظر نحو زبانی، اصطلاحات تخصصی و همچنین ویژگی‌های فرهنگی به مشکل می‌خورد. با این حال، پیشرفت روزافزون تکنولوژی، این نوید را به افراد می‌دهد که بتوانند متون ترجمه‎ شده‌ی باکیفیت‌تری دریافت کنند. 

صفحه ترجمه چت جی پی تی

۵. iTranslate

iTranslate در ترجمه متون و وبسایت‌ها به شما کمک می‌کند؛ علاوه بر این دو، با iTranslate می‌توان معنای کلمات و مهم‌تر از همه، نحوه صرف کردن افعال در بیش از ۱۰۰ زبان دنیا را یاد گرفت. با آی ترنسلیت این امکان برای شما فراهم می‌شود که از خدمات ترجمه صوت، ترجمه عکس و نیز ترجمه آفلاین بهره برد. سرویس ترجمه iTranslate با سیستم‌های عامل اعم از آی او اس، مک او اس و اندروید سازگار است. این سرویس ترجمه از کنترل مبتنی بر ژست برخوردار است و می‌تواند کاراکترهای چینی به کلمات قابل فهم‌تر تبدیل کند. لازم به ذکر است که استفاده از آی ترنسلیت رایگان است و هزینه‌ای برای شما نخواهد داشت.

امکانات و زبان های ترجمه iTranslate

۶. Baidu Translate

به دلیل نبود موتور جستجوی گوگل در چین، Baidu محبوب‌ترین موتور جستجو در این کشور است. Baidu Translate همانند Google Translate مبتنی بر شبکه‌های عصبی است و سبب خلق متون روان در زبان دیگر می‌شود. به طور کلی، اگر با متون چینی سر و کار دارید، Baidu Translate می‌تواند یک گزینه بسیار ایده آل برای شما باشد. گفتنی است که بایدو ترنسلیت با سیستم‌های عامل ویندوز، مک، آی او اس و اندروید سازگاری دارد و استفاده از آن رایگان است.

صفحه اول ترجمه آنلاین متون چینی Baidu Translate

۷. Babylon Translator

یکی از اپلیکیشن‌های پر طرفدار برای ترجمه و دیکشنری، Babylon Translator است. این مجموعه دارای بیش از 1700 واژه نامه و فرهنگ لغت به زبان‌های مختلف است. لازم به ذکر است که تا به امروز بابیلون ترنسلیتور بیش از 19 سال در این زمینه فعالیت کرده است. Babylon Translator در حال حاضر به ۷۷ زبان دنیا ترجمه ارائه می‌دهد که زبان فارسی نیز در میان آنها دیده می‌شود. ناگفته نماند که استفاده از بابیلون ترنسلیتور کاملا رایگان بوده و بر روی تمامی سیستم عامل‌ها قابل اجرا است.

۸. Reverso Translation

شرکت Softissimo نرم افزاری طراحی کرده است که منجر سهولت کار افراد در زمینه ترجمه شده است؛ این نرم‌افزار تحت عنوان Reverso Translation شناخته می‌شود. این ابزار ترجمه بیش از ۶ میلیون کاربر در سراسر دنیا دارد. Reverso Translation در حال حاضر ۲۶ زبان دنیا را ترجمه می‌کند و شاید برایتان جالب باشد که یکی از این ۲۶ زبان، زبان فارسی است. همچنین، به کمک این برنامه ترجمه شما کی‌توانید هنگام وارد کردن متن، اصطلاحات تخصصی و کلمات پیشنهادی را نیز جستجو کنید. لازم به ذکر است، با Reverso Translation می توانید محتوای ترجمه شده را از طریق ایمیل، توییتر یا فیس بوک با دیگران به اشتراک بگذارید. از دیگر ویژگی‌های استفاده از Reverso Translation به عنوان زبان آموز، می‌توان به یادگیری تلفظ صحیح کلمات اشاره کرد. گفتنی است که پولی بابت خدمات ارائه‌شده دریافت نمی‌شود و شما می‌توانید با همه سیستم عامل‌ها و به صورت رایگان از این برنامه بهره ببرید.

Reverso Translation و زبان های ترجمه آن

۹. Yandex Translate

سال ۲۰۱۱ بود که غول اینترنتی روسیه، یاندکس، سرویسی برای ترجمه ساخت که پس از چندین سال جزو محبوب‌ترین سرویس‌ها ترجمه قرار گرفته است. Yandex Translate دارای زبان‌های بسیار زیادی برای ترجمه است که زبان‌های مرسوم در کشورهای آسیایی و اروپای شرقی هم در بین آنها وجود دارد، چیزی که در سایر ماشین‌های ترجمه به ندرت دیده می‌شد. بر اساس گفته‌های مجموعه، Yandex Translate مبتنی بر الگوریتم‌های هوش مصنوعی و روش‌های یادگیری عمیق است که سبب افزایش کیفیت در ترجمه می‌شود، با این حال، همچنان در هنگام مواجهه با ترجمه‌های دشوار نمی‌تواند عملکرد چندان موفقی داشته باشد و دلیل آن هم فقدان سرویس ترجمه یاندکس از دانش فرهنگی، تجربه و تخصص کاری مترجم حرفه‌ای است. همچنین، استفاده از خدمات Yandex Translate رایگان است و لازم نیست پولی بابت آن پرداخت کنید.

سایر سرویس‌های ترجمه

علاوه بر ۹ سایت معرفی شده که برترین سایت‌های ترجمه آنلاین هستند، سایت‌های دیگری نیز برای ترجمه وجود دارند که می‌توانید از آنها نیز استفاده کنید. این سرویس‌های ترجمه عبارتند از: Bing Translator، Skype Translator، MateCat، Vasco Translator، Amazon Translate، TripLingo Translate و Linguee. توجه داشته باشید که برخی از این سایت‌ها را می‌توان رایگان استفاده کرد اما برخی مانند Amazon Translate مستلزم پرداخت هزینه اضافی هستند.

کلام پایانی

سرویس‌های ترجمه معرفی‌شده در این نوشته از تکست لکست جزو معروف‌ترین و در عین حال محبوب‌ترین‌ها هستند. سرویس‌هایی که زبان فارسی نیز ارائه می‌کردند به شما معرفی شده است و شما بر حسب نیاز خود از ترجمه ماشینی یا همان ترجمه آنلاین، می‌توانید هر کدام از موارد فوق را در هر زمان انتخاب کنید. توجه داشته باشید کیفیت ترجمه سرویس‌های پولی بر حسب میزان پول پرداخت‌شده مشخص می‌شود. در پایان نیز باید گفت که با وجود پیشرفت‌های صورت گرفته در زمینه ترجمه ماشینی، باز هم این ترجمه انسانی است که در دنیای فعلی حرف اول را می‌زند.