سیستم اکسپرس انتری کانادا چیست؟

تاریخ انتشار:1403-06-04

سیستم اکسپرس انتری برنامه مهاجرتی اصلی کانادا برای افراد خبره است که به دنبال اقامت دائم هستند. این سیستم که در سال ۲۰۱۵ راه‌اندازی شد به مسیری کلیدی برای افراد سراسر جهان تبدیل شده است. چنین افرادی برای تحقق بخشیدن به رویای زندگی و کار در کانادا باید از فیلتر اکسپرس انتری رد شوند. در این نوشته از تکست لکست سیستم اکسپرس اننتری را از سیر تا پیاز بررسی خواهیم کرد و توصیف دقیقی از اجزای کلیدی، معیارهای واجد شرایط بودن و فرآیند اخذ آن را ارائه می‌کنیم.

سیستم اکسپرس انتری کانادا چیست؟ - تکست لکست

سیستم اکسپرس انتری کانادا

سیستم اکسپرس انتری یک سیستم پویا و مبتنی بر امتیاز است که مجموعه متقاضیان سه برنامه مهاجرت اقتصادی کانادا را مدیریت می‌کند: برنامه کارگران ماهر فدرال (FSWP)، برنامه تجارت ماهر فدرال (FSTP) و برنامه CEC کانادا (برنامه تجربه کانادایی). این سیستم برای انتخاب برترین افراد واجد شرایط و تسریع در روند اخذ اقامت دائم کانادا طراحی شده است.

معیارهای واجد شرایط بودن در سیستم اکسپرس انتری

داوطلبان برای واجد شرایط بودن در سیستم اکسپرس انتری کانادا باید بر اساس برنامه مهاجرتی که برای آن درخواست می کنند، شرایط خاصی داشته باشند. معیارهای واجد شرایط بودن معمولاً از موارد زیر تشکیل می‌شوند:

۱. سن: سن داوطلبان باید بین ۱۸ و ۴۵ باشد.

۲. تحصیلات: داوطلبان دست‌کم باید دارای تحصیلات دبیرستانی و در برخی موارد مدرک دیپلم یا تحصیلات دانگشاهی باشند.

۳. مهارت زبانی: داوطلبان باید به زبان انگلیسی یا فرانسوی (دو زبان رسمی کانادا) تسلط داشته باشند. آنها باید نتایج آزمون را از یک آژانس تست زبان مورد تایید مراجع بالادست ارائه دهند.

۴. تجربه کاری: داوطلبان باید حداقل یک سال سابقه کار حرفه‌ای در ۱۰ سال گذشته (در حرفه مد نظرشان) داشته باشند.

۵. سازگاری با شرایط مقرر: ممکن است داوطلبان برای عواملی مانند داشتن یک پیشنهاد شغلی معتبر از کشوری دیگر، داشتن یک آشنای ساکن در کانادا و همچنین داشتن سابقه تحصیلی یا سابقه کاری در کشور کانادا امتیاز بیشتری کسب کنند.

درخواست اقامت در کانادا از طریق سیستم اکسپرس انتری textlext.com

سیستم جامع رتبه بندی (CRS): سیستم جامع رتبه بندی (CRS) هسته اصلی سیستم اکسپرس اینتری است. CRS سیستمی مبتنی بر امتیاز است که داوطلبان را بر اساس صلاحیت‌ها (ویژگی‌ها)، مهارت‌ها و سایر عوامل رتبه بندی می‌کند. در واقع CRS برای امتیاز دادن از ساز و کار مخصوص استفاده می‌کند که ترتیب آن به شرح زیر است:

۱. ویژگی‌های شخصی (انسانی)

- سن

- میزان تحصیلات

- سطح زبان از A1 تا C2 در یکی از دو زبان انگلیسی یا فرانسوی

- سابقه کاری

۲. شرایط شریک زندگی (همسر) یا شریک حقوقی

- سن

- میزان تحصیلات

- سطح زبان از A1 تا C2 در یکی از دو زبان انگلیسی یا فرانسوی

۳. توانایی انتقال مهارت

- میزان تحصیلات و سابقه کاری در حوزه مربوط

- سابقه کار در یک کشور خارجی دیگر

- سابقه کار در کانادا

مجموع امتیاز CRS می‌تواند از ۰ تا ۱۲۰۰ امتیاز متغیر باشد و از داوطلبانی که بالاترین امتیاز را کسب کرده‌اند برای اقامت دائم دعوت به عمل می‌آید.

فرآیند درخواست سیستم اکسپرس انتری کانادا

به طور کلی، فرآیند درخواست سیستم اکسپرس انتری کانادا در ۵ مرحله خلاصه می‌شود که به شرح زیر است:

۱. ساخت حساب کاربری در این سایت

داوطلبان باید یک حساب کاربری آنلاین بسازند و در آن اطلاعات خود اعم از اطلاعات شخصی، میزان تحصیلات، سابقه کاری، سطح زبان و سایر عوامل مرتبط را ارائه کنند.

۲. دریافت امتیاز سیستم رتبه بندی جامع (CRS)

بر اساس اطلاعات ارائه‌شده در پروفایل، سیستم امتیاز CRS داوطلب را محاسبه می‌کند که از این طریق رتبه آنها در کل فرایند اکسپرس انتری تعیین می‌شود.

۳. دریافت دعوت نامه برای درخواست  (ITA)

دولت کانادا به صورت دوره‌ای قرعه کشی‌هایی برای سیستم اکسپرس انتری برگزار کرده و از داوطلبان دارای بالاترین رتبه دعوت می‌کند تا برای اقامت دائم درخواست دهند. داوطلبانی که ITA دریافت می‌کنند ۶۰ روز فرصت دارند تا درخواست کامل خود را ارائه دهند.

۴. ارسال درخواست: داوطلبانی که ITA دریافت می‌کنند باید درخواست کاملی متشکل از مدارک پشتیبان و هزینه.های مورد نیاز ارسال کنند. درخواست توسط اداره مهاجرت، پناهندگی و شهروندی کانادا (IRCC) بررسی خواهد شد.

۵. اعلام نتیجه نهایی: IRCC درخواست شما را بررسی کرده و تصمیم خواهد گرفت. در صورت تایید درخواست اقامت دائم کانادا را دریافت خواهید کرد.

برنامه نامزد استانی کانادا (PNP)

علاوه بر سیستم اکسپرس انتری، بسیاری از استان‌ها و مناطق کانادا نیز برنامه‌های نامزد استانی (PNP) اجرا می‌کنند. برنامه نامزد استانی کانادا به استان‌ها و مناطق اجازه می‌دهد تا افرادی را که نیازهای بازار کار و اقتصادی خاص را برآورده می کنند، معرفی کنند. داوطلبانی که از یک استان یا منطقه نامزدی دریافت می کنند، می توانند امتیاز بیشتری در سیستم اکسپرس انتری دریافت کنند که به طور قابل توجهی شانس آنها را برای دعوت به درخواست برای اقامت دائم افزایش می دهد.

ترجمه مدارک ویزا

برای دریافت اقامت در کانادا از طریق سیستم اکسپس انتری، باید مراحلی طی کنید که در شروع کار جرو اولویت‌های شما نبودند. ترجمه رسمی مدارک جزو نیازهای اصلی شما در این مسیر است و نباید فراموش شود. برای این کار می‌توانید از خدمات ترجمه آنلاین نیز استفاده کنید که در اسرع وقت ترجمه آنلاین مدارک رسمی از جمله مدارک تحصیلی و مدارک هویتی را ارائه می‌کند.

ترجمه مدارک ویزا برای سیستم اکسپرس انتری کانادا textlext.com

مشکلات و موانع

در حالی که سیستم اکسپرس انتری مزایای بسیاری ارائه می‌کند، چالش‌ها و مشکلاتی نیز وجود دارد که داوطلبان باید از آنها مطلع باشند:

۱. رقابت بالا

سیستم اکسپرس انتری بسیار رقابتی است و هزاران کارگر ماهر برای تعداد محدودی از فرصت شغلی رقابت می‌کنند. داوطلبان باید اطمینان حاصل کنند که پروفایل آنها تا حد امکان قوی است تا شانس انتخاب شدن‎‌شان افزایش یابد.

۲. شرایط لازم برای واجد شرایط بودن

داوطلبان باید واجد شرایط بودن خود را در طول فرآیند درخواست حفظ کنند، زیرا تغییرات در شرایط شخصی (به عنوان مثال از دست دادن شغل یا تغییر در مهارت زبان) می‌تواند بر امتیاز CRS آنها تأثیر بگذارد و منجر به حذف از لیست اکسپرس انتری شود.

۳. اهمیت ارائه اطلاعات دقیق

ارائه اطلاعات دقیق و به روز در سیستم اکسپرس انتری بسیار مهم است زیرا هر گونه مغایرت یا نادرستی می‌تواند منجر به رد یا تاخیر درخواست شود.

کلام پایانی

سیستم اکسپرس انتری یک رویکرد پویا و نوآورانه برای برنامه مهاجرت اقتصادی کانادا است. بدون شک برای این کار به ویزا نیاز خواهید داشت و ارائه مدارک رسمی از ترجمه فارسی به انگلیسی الزامی خواهد بود. ممکن است در شرایط اضطراری قرار بگیرید و نیاز مبرمی به ترجمه فوری مدارک کاری داشته باشید.