۱۷ فیلم جذاب و اقتباسی از کتاب

تاریخ انتشار:1403-04-19

شاید عاشق کتاب باشید و شاید هم عاشق فیلم. اگر هم هر دو را داشته باشید ممکن است میزان علاقه شما نسبت به آنها کم و زیاد باشد. شما به عنوان بیننده اجر و قرب بالایی به یک شاهکار در قالب فیلم می‌دهید و عین همان را با کتاب شاهکاری به عنوان خواننده می‌کنید. ما در مجموعه تکست لکست به این نتیجه رسیدیم تا لیست جذابی از فیلم‌های شاهکار به شما معرفی کنیم که اقتباسی از کتاب‌های خواندنی هستند.

۱۷ فیلم جذاب و اقتباسی از کتاب - تکست لکست

۱. پدرخوانده (۱۹۷۲، ۱۹۷۴)

این درام جنایی معروف بر اساس رمان "ماریو پوزو" است که در سال ۱۹۶۹ نوشته شد و به خاندان کورلئونه پرداخت که یک خانواده قدرتمند جنایتکار ایتالیایی-آمریکایی بودند و در دنیای پرخطری فعالیت میکنند. فرانسیس فورد کاپولا کارگردانی این فیلم فوقالعاده را بر عهده داشت و بازیهای ماندگار مارلون براندو و آل پاچینو هرگز فراموش نخواهند شد.

فیلم پدرخوانده

۲. زنان کوچک (۲۰۱۹)

اقتباس گرتا گرویگ از رمان خواندنیِ لویزا می آلکات (Louisa May Alcott) در سال ۱۸۶۸، داستان خواهران مارس را در زمان مواجهه با چالشهای رشد و بزرگ شدن طی دوران جنگ داخلی نیوانگلند نشان میدهد. با بازیگران مشهوری مانند سرشه رونان، اما واتسون و تیموتی شالامی، این داستان در قاب تصویر هم به موفقیت رسید.

فیلم زنان کوچک

۳. بازماندهی روز (۱۹۹۳)

اقتباسی از رمان "کازوئو ایشیگورو" چاپ ۱۹۸۹ به کارگردانی جیمز آیوری و بازیگری هنرمندانی همچون آنتونی هاپکینز، اما تامپسون و هیو گرانت نتیجه خوبی داشت و به فیلم موفقی درباره انگلستان دهه ۱۹۵۰ تبدیل شد. آنها با احساسات ناگفته و سنگین گذشته دست و پنجه نرم میکنند و تماشای آن با نگرشهای مختلف توصیه میشود. این فیلم کاوشی تاثرانگیز درباره وظیفه انجام کاری، پشیمانی و حس انسانی است.

فیلم بازمانده روز

۴. عقل و احساس (۱۹۹۵)

رمانی که جین آستین در سال ۱۸۱۱ نوشت در قالب فیلم هم جذاب است. عقل و احساس به کارگردانی آنگ لی و با حضور بازیگرانی چون اما تامپسون، کیت وینسلت، هیو گرانت و آلن ریکمن نتیجه خوبی به همراه داشت. این فیلم داستان خواهران داشوود را در حال تقابل با سختیهای عشق و پیچیدگیهای اجتماعی در انگلستان قرن نوزدهم نشان میدهد.

فیلم عقل و احساس

۵. فارست گامپ (۱۹۹۴)

بر اساس رمان ۱۹۸۶ ونستون گرام، این فیلم درام داستان زندگی فارست گامپ، مردی مهربان با ضریب هوشی ۷۵ را به تصویر میکشد. او شاهد لحظات کلیدی زیادی در تاریخ آمریکا است و تاثیر زیادی نیز بر آن میگذارد. تام هنکس با بازی درخشان خود در این نقش، هیچوقت از یاد نخواهد رفت.

فیلم فارست گامپ

۶. هری پاتر (۲۰۰۲ - ۲۰۱۱)

مجموعه کتابهای فانتزی "جی.کی. رولینگ" با عنوان "هری پاتر" دوستداران زیادی به خود جذب کرد. این امر سبب شد تا سری فیلمهای محبوب آن نیز به تصویر کشیده شود. ماجراجوییهای جادوگر جوان یعنی هری پاتر (با بازی دنیل ردکلیف) و دوستانش در دنیای جادویی به همراه مبارزه در برابر نیروهای تاریک با تغییرات اندکی نشان داده میشود. با اینکه جی کی رولینگ اغلب با هری پاتر شناخته میشود اما او آثار فاخر دیگری نیز دارد.

فیلم هری پاتر

۷. ارباب حلقه ها (۲۰۰۱ - ۲۰۰۳)

این مجموعه فیلمهای جذاب و سرگرمکننده بر اساس سهگانه داستانی پر طرفدار جی آر آر تالکین به کارگردانی پیتر جکسون ساخته شده است. داستان این فیلمها از هابیت فرودو بگینز (الایجا وود) و همراهانش شروع میشود که در سفر خطرناکی برای نابودی یک حلقه قدرتمند و نجات میانه زمین از دست لرد سائورون قرار میگیرند.

فیلم ارباب حلقه ها

۸. رستگاری شاوشنک (۱۹۹۴)

برترین فیلم IMDB بر اساس داستان کوتاه "ریتا هیورث و رهایی از شاوشنک" استیون کینگ در سال ۱۹۸۲ ساخته شده است. این درام محبوب به کارگردانی فرانک دارابونت، فیلم داستان آندی دوفرن (تیم رابینز)، مردی که به اشتباه به قتل محکوم شده را روایت میکند که با زندانی دیگری (مورگان فریمن) دوست شده است و روزهای دشواری را در لابهلای امید خود به آزادی طی میکند.

فیلم رستگاری شاوشنک

۹. روانی آمریکایی - امریکن سایکو (۲۰۰۰)

این فیلم اقتباسی است از رمان برت ایستون الیس که در سال ۱۹۹۱ نوشته شده است. مروی هارون نیز این اثر را به پرده سینما برد. در این فیلم کریستین بیل نقش پاتریک بیتمن، سرمایه گذاری ثروتمند، موفق و به شدت درگیر در دهه ۱۹۸۰ نیویورک را ایفا کرده است که طی آن تلاطم درونی و روحیه ضداجتماعی خود را پنهان می‌کند.

فیلم امریکن سایکو

۱۰. قاتلان ماه کامل (۲۰۲۳)

این درام تاریخی که بر اساس کتاب غیرداستانی ۲۰۱۷ دیوید گرن ساخته شده، به کارگردانی مارتین اسکورسیزی است و به جنایات اوسیج در دهه ۱۹۲۰ می‌پردازد، زمانی که اعضای قبیله اوسیج در اوکلاهما به طور سیستماتیک پس از کشف نفت در اراضی شان کشته شدند.

فیلم قاتلان ماه کامل (قاتلان ماه گل)

۱۱. غرور و تعصب (۲۰۰۵)

داستان محبوب جین آستین که در سال ۱۸۱۳ به چاپ رسید، توسط جو رایت اقتباس شده است. فیلم برخلاف شروع متفاوت اولیه، توجه بیننده را به الیزابت بنت (کیرا نایتلی) و رابطه متلاطم او با آقای دارسی مغرور (متیو مکفادین) جلب میکند زیرا آنها در پیچیدگیهای عشق و طبقه اجتماعی انگلستان قرن نوزدهمی گیر کردهاند.

فیلم غرور و تعصب

۱۲. فرانکنشتاین (۱۹۹۴)

این فیلم ترسناک آلود بر اساس رمان ۱۸۱۸ ماری شلی ساخته شده و به کارگردانی کنت برانا است. این فیلم داستان دانشمند ویکتور فرانکشتاین (کنت برایا) را دنبال می‌کند که در پی آفرینش موجودی زنده و هولناک (رابرت دنیرو) از عواقب آزمایش خود وحشت زده می‌شود. این اقتباس دیدنی به مضامین علم، اخلاق و ماهیت انسانیت می‌پردازد.

فیلم فرانکنشتاین

۱۳. جین ایر (۲۰۱۱)

این رمان کلاسیک شارلوت برونته در سال ۱۸۴۷ نوشته شد. این اثر که دوران جالبی از فضای عاطفی انسان‌ها و روابط انسانی در انگلستان آن دوره از نظر سیاسی و مذهبی را نشان می‌دهد به کارگردانی کری فوکوناگا اقتباس شده است. فیلم زندگی جین ایر (میا واسیکووسکا)، زن متکی و باهوشی را دنبال میکند که از کودکی دشوار خود عبور میکند تا اینکه یک روز عاشق کارفرمای پیچیده خود از نظر شخصیتی یعنی آقای راچستر (مایکل فاسبندر) می‌شود.

فیلم جین ایر

۱۴. سکوت بره ها (۱۹۹۱)

رمان 1988 توماس هریس پایه و اساس این فیلم روانشناختی و مهیج است که جاناتان دمی آن را ساخت. فیلم سکوت بره‌ها درباره کارآموز اف‌بی‌آی یعنی کلاریس استارلینگ (جودی فاستر) است که از هانیبال لکتر (آنتونی هاپکینز) روان‌پزشک باهوش و آدمخوار کمک می‌گیرد تا یک قاتل زنجیره‌ای معروف به نام "بوفالو بیل" را دستگیر کند.

فیلم سکوت بره ها

۱۵. اتاق (۲۰۱۵)

فیلم درام اتاق به کارگردانی لنی آبراهامسون و بر اساس رمان اما دون اهو در سال 2010 ساخته شده است. این فیلم داستان یک زن جوان (بری لارسون) و پسرش (جیکوب ترمبلی) را روایت می‌کند که در اتاق کوچکی اسیر هستند و برای رسیدن به آزادی و یک زندگی عادی تلاش می‌کنند.

فیلم اتاق

۱۶. لیست شیندلر (۱۹۹۳)

درام فوق‌العاده لیست شیندلر به کارگردانی استیون اسپیلبرگ و بر اساس رمان تخیلی-تاریخی توماس کنیلی در سال 1982 ساخته شده است. این فیلم داستان اسکار شیندلر (لیام نیسون)، تاجر آلمانی را روایت می‌کند که جان بیش از هزار یهودی لهستانی را در جریان هولوکاست نجات داد.

فیلم لیست شیندلر

۱۷. دکتر ژیواگو (۱۹۶۵)

بوریس پاسترناک که به عنوان یکی از نویسندگان بزرگ ادبیات فاخر روسی شناخته می‌شود، در سال ۱۹۵۷ اثری تحت عنوان دکتر ژیواگو منتشر کرد که دیوید لین فیلم عاشقانه‌ای بر اساس این رمان ساخت. این فیلم که در پس زمینه انقلاب روسیه اتفاق می‌افتد، زندگی یوری ژیواگو (عمر شریف)، پزشک و شاعری که رابطه عاشقانه پرفراز و نشیبی با لارا (جولی کریستی) تجربه می‌کند.

فیلم دکتر ژیواگو