صفر تا صد پاسپورت | ترجمه پاسپورت چیست؟

تاریخ انتشار:1403-03-17

پاسپورت یا همان گذرنامه سندی مسافرتی است که توسط دولت یک کشور برای شهروندانش صادر می‌شود. هویت و ملیت هر فردی برای سفرهای بین‌المللی به وسیله پاسپورت تایید می‌شود. پاسپورت دفترچه کوچکی است که معمولاً حاوی نام دارنده، محل و تاریخ تولد وی، تاریخ صدور، تاریخ انقضا، شماره پاسپورت، عکس و امضا است. بسته به وضعیت دارنده پاسپورت در کشور خود، انواع مختلفی از گذرنامه وجود دارد.

صفر تا صد پاسپورت | ترجمه پاسپورت چیست؟ - تکست لکست

پاسپورت رسمی چیست؟

پاسپورت رسمی یا پاسپورت خدماتی به نوعی از پاسپورت گفته می‌شود که کارمندان دولتی از آن استفاده می‌کنند. هدف این است که به ماموران کشور مقصد ثابت شود علت سفر دارنده این نوع پاسپورت به کشورشان انجام امور رسمی، تجاری و خدماتی در منافع کشور خودش است. دارندگان این نوع پاسپورت از هیچگونه امتیاز شخصی برخوردار نیستند.

پاسپورت دیپلماتیک چیست؟

پاسپورت دیپلماتیک که برگرفته از کلمه دیپلمات است به سیاستمداران یک کشور صادر می‌شود تا به انجام امور کشورداری در خارج از کشور مشغول باشند. دیپلمات‌ها برای پیش بردن امور تجاری در خارج از کشور منصوب می‌شوند و در این مسیر باید همه ‌ی روابط سیاسی، اقتصادی و اجتماعی سالم حفظ شوند. گذرنامه دیپلماتیک به دارندگان آنها امتیازات و مصونیت‌های خاصی مانند معافیت از تعقیب قضایی و مالیات در کشور میزبان اعطا می کند.

پاسپورت فوری چیست؟

پاسپورت فوری یا اضطراری که با عنوان پاسپورت موقت نیز شناخته می‌شود که به پاسپورتی گفته می‌شود که شما به هر دلیلی مانند گم کردن یا دزدیده شدن پاسپورت اصلی خود را از دست بدهید و زمان کافی برای اقدام به اخذ گذرنامه جدید نداشته باشید. برای مثال، اگر پاسپورت خودتان را در داخل هواپیما گم کنید و نتوانید سوار پرواز کانکشن شوید، در این صورت امکان تماس با سفارت فراهم خواهد شد تا گذرنامه موقتی دریافت در اسرع وقت دریافت نمایید.

پاسپورت جمعی چیست؟

پاسپورت جمعی معمولا برای یک گروه مانند دانش آموزان یک کللاس برای سفر خارجی صادر می‌شود. با این حال، توصیه می‌شود هر دانش أموز با پاسپورت شخصی خود سفر کند.

پاسپورت خانوادگی چیست؟

پاسپورت خانوادگی به یکی از اعضای خانواده داده می‌شود اما بقیه اعضا نیز امکان استفاده از آن را دارند. با این حال، نباید فراموش کنید که حضور صاحب اصلی این ویزا الزامی است. البته باید به این واقعیت نیز اشاره کرد که پاسپورت‌های خانوادگی بسیار نادر هستند.

پاسپورت بیومتریک چیست؟

پاسپورت بیومتریک یا ePassport که e مخفف الکترونیک است، به یک نوع گذرنامه موقت گفته می‌شود تراشه‌ای الکترونیکی بر روی جلد آن وجود دارد. این تراشه شامل اطلاعات دارنده پاسپورت است و این امر در افزایش امنیت و جلوگیری از کلاهبرداری مؤثر خواهد بود

چرا باید پاسپورت داشته باشم؟

اگر می‌خواهید به خارج از کشور سفر کنید باید گذرنامه داشته باشید زیرا هویت و ملیت شما را به ماموران امنیت کشوران مقصد محرز می‌کند. شما وقتی سوار هواپیما می‌شوید باید پاسپورت خود را چند بار نشان دهید. این مورد در سفر با خودروی شخصی و رسیدن به مرز نیز می‌بایست صورت گیرد. فراموش نشود که همراه داشتن ویزا نیز الزامی است.

برای سفر های داخلی پاسپورت الزامی است؟

خیر. سفرهای داخلی نیاز به پاسپورت ندارند اما گاهی اوقات به همراه داشتن پاسپورت می‌تواند برای احراز هویت جایگزین مناسبی باشد.

آیا می توانم از پاسپورت به عنوان کارت ملی استفاده کنم؟

سؤال قبلی نیز به همین مورد مربوط است اما این سؤال به فرودگاه و کشورهای خارجی نیز مربوط می‌شود. شما می‌‌توانید از پاسپورت به عنوانی شناسنامه یا کارت ملی در هر جایی غیر از فرودگاه استفاده کنید اما توجه کنید که این کار چندان معقول نیست چرا که اگر پاسپورت خود را گم کنید به هزینه و زمان زیادی برای گرفتن پاسپورت جدیدی نیاز خواهید داشت.

آیا با پاسپورت می توان به هر کشوری رفت؟

پاسپورت به معنای داشتن جواز مسافرت به هر کشوری نیست اما می‌دانیم که الزامی است. برای مثال، اگر بخواهید برای تفریح یا دیدن دوستان و آشنایان به کشور دیگری بروید باید از قبل برای اخذ ویزای توریستی اقدام کنید و صرفا داشتن پاسپورت کافی نیست.

مدت اعتبار پاسپورت تا قبل از سفر باید چقدر باشد؟

قبل از سفر باید مطمئن باشید که پاسپورت شما حداقل تا ۶ ماه اعتبار دارد. اگر اعتبار باقی مانده از پاسپورت شما کمتر از ۶ باشد، کشور مقصد اجازه ورود به شما نخواهد دارد زیرا ممکن است اعتبار پاسپورت در طول سفر به پایان برسد. هر کشور شرایط متفاوتی برای مدت اعتبار پاسپورت شما دارد. بنابراین قبل از شروع سفر حتما وبسایت دولتی کشور مقصد را به خوبی بررسی کنید.

برای سفر به چند صفحه خالی ویزا در پاسپورت خود نیاز دارم؟

به طور کلی داشتن ۲ تا ۴ صفحه خالی در پاسپورت برای سفرهای بین‌المللی الزامی است. قوانین کشورها در این زمینه یکسان نیست و بهتر است قبل از شروع سفر این مورد را چک کنید. اگر فضای کافی برای مهر ورودی در پاسپورت شما وجود نداشته باشد، احتمالا از ورود شما به کشور مقصد جلوگیری شود یا حتی شرکت هواپیمایی اجازه سوار شدن به هواپیما ندهد.

آیا کودکان هم پاسپورت لازم دارند؟

بله، کودکان و نوزادان نیز به پاسپورت نیاز دارند.

با پاسپورت آسیب‌ دیده می توان سفر کرد؟

به احتمال زیاد خیر. اگر پاسپورت شما به هر دلیلی آسیب دیده باشد بهتر است برای تعویض آن اقدام کنید. در صورتی که پاسپورت آسیب‌دیده‌ای به ماموران امنیت ارائه دهید اجازه ورود به کشور مقصد نخواهید داشت.

منظور از پاسپورت آسیب دیده چیست؟

بنا به گفته دولت کانادا، منظور از پاسپورت آسیب‌دیده پاسپورتی است که اطلاعات آن دستخوش تغییر شوند و هویت دارنده‌ی آن خوانا نباشد. برای مثال، اگر روی پاسپورت شما یک نوشیدنی مانند چای یا حتی آب ریخته شود نیاز به تعویض خواهد داشت.

امکان ابطال پاسپورت وجود دارد؟

بله. ممکن است پاسپورت شما به دلایل متعددی مانند جریمه شدن به خاطر یک انجام جرم یا ارائه اطلاعات نادرست درباره پاسپورت باطل شود. مرجع صادر کننده‌ی پاسپورت می‌تواند بر اساس پارامترهای مشخص خود اقدام به باطل کردن پاسپورت کند.

باید پاسپورت خود را امضا کنم؟

بله. قسمتی از پاسپورت به امضاها اختصاص دارد و شما باید در بخش مشخص‌شده امضا کنید، در غیر این صورت اعتبار پاسپورت شما زیر سؤال خواهد رفت.

بهترین و قوی ترین پاسپورت دنیا کدام است؟

پاسپورت‌های زیادی هستند که ارزش بالایی در سطح جهانی دارند مانند اسپانیا، فرانسه، آلمان، ایتالیا، ژاپن و سنگاپور که قوی‌ترین پاسپورت‌های دنیا هستند اما خالی از لطف نخواهد بود اگر به پاسپورت امارات نیز اشاره‌ای داشته باشیم. دارنده‌های پاسپورت امارات می‌توانند به ۱۷۳ کشور سفر کنند، ۱۱۶ کشور بدون ویزا و ۵۷ کشور با ویزای فرودگاهی.