ویزای تجاری چیست؟ ویزای تجاری با تکست لکست

تاریخ انتشار:1403-05-16

پیش از هر چیز می‌دانیم که ویزا انواع مختلفی دارد و در این نوشته از تکست لکست سراغ ویزای تجاری که گاهی اوقات ویزای کسب و کار عنوان می‌شود خواهیم رفت. بهتر است افرادی که به دنبال انجام امور مربوط به شرکت یا کسب و کار خود هستند با بایدها و نبایدهای فرآیند اخذ ویزای تجاری و همچنین شرایط و قوانین داشتن آن آشنا شوند تا مشکلی در پروسه امور تجاری‌شان پیش نیاید.

ویزای تجاری چیست؟ ویزای تجاری با تکست لکست - تکست لکست

ویزای تجاری چیست؟

ویزای تجاری سندی است که از طرف دولت صادر می‌شود و دارنده آن می‌تواند برای مقاصد تجاری به کشورهای خارجی وارد شود. اعتبار ویزای تجاری تا مدت زمان محدودی معتبر است و در صورت عدم اقدام به تعویض آن با مشکلات متعددی مواجه خواهید شد. مقاصدی که پیش‌تر گفته شد شامل شرکت در جلسات تجاری، کنفرانس‌ها، سمینارها، دوره‌های آموزشی یا بررسی فرصت‌های تجاری می‌شود.

هر کشور نوع خاصی از ویزای تجاری ارائه می‌کند. برای مثال کشور ایالات متحده آمریکا مجوز B-1 صادر می‌کند که برای بازدیدکنندگان موقت تجاری از کشورهای دیگر طراحی شده است و این افراد برای ۹۰ روز اجازه حضور در کشور آمریکا را خواهند داشت.

چرا داشتن ویزای تجاری لازم است؟

این ویزا که در دسته ویزاهای غیر مهاجرتی قرار می‌گیرد برای امور بین‌المللی یک کسب و کار ضروری هستند. این ویزا به هر یک از اعضای تیم یا شخص خاصی از یک شرکت اجازه می‌دهد تا به کشورهای مختلف برای فعالیت‌های مرتبط با کسب و کار خود سفر کنند. این نوع فعالیت‌ها شامل ملاقات با مشتریان یا شرکا، شرکت در کنوانسیون‌های تجاری و کنفرانس‌های صنعتی، یا بررسی بازارهای تجاری جدید می‌شود.

تفاوت ویزای تجاری با ویزای کاری چیست؟ 

در حالی که ویزای تجاری امکان ورود کوتاه‌ مدت را به یک کشور خارجی برای فعالیت‌های مرتبط با کسب و کار فراهم می‌کند اما به دارنده اجازه نمی‌دهد تا در آن کشور مشغول به کار شود. در واقع، ویزای کاری به دارنده این امکان را می‌دهد که به طور قانونی در یک کشور خارجی کار کند. شما با داشتن ویزای تجاری صرفا به امور مربوط با کسب و کار اختصاصی شرکت خواهید پرداخت و قادر به انجام کار دیگری نخواهید بود.

چگونه ویزای تجاری می‌تواند به جابجایی تجارت جهانی (great mobility) کمک کند؟ 

ویزای تجاری می‌تواند نقش مهمی در جابجایی جهانی ایفا کند. ویزای تجاری به مدیران منابع انسانی کمک زیادی می‌کند؛ برای مثال انجام فعالیت‌های تجاری مانند مصاحبه‌ها یا ملاقات با همکاران تجاری کشورهای مختلف از ثمره‌های داشتن ویزای تجاری هستند. ناگفته نماند که دارندگان ویزای تجاری می‌توانند توسط مراجعه کنندگان خارجی دعوت‌شده به کشور خود شرکت، برای مصاحبه یا طی کردن مراحل استخدامی استفاده شوند.

فرآیند دریافت ویزای تجاری چگونه است؟ 

فرآیند درخواست ویزای تجاری به نسبت شرایط هر کشور متفاوت است. با این حال، این فرآیند معمولاً عبارتند از: ارسال فرم درخواست ویزای کاری به همراه مدارک مورد نیاز مانند پاسپورت معتبر، صورت حساب‌های بانکی برای نشان دادن توان مالی و نامه‌ای از کارفرما به‌ منظور شفاف سازی هدف سفر. البته باید گفت که درخواست ویزای تجاری هزینه جدایی دارد و شما باید آن را نیز پرداخت کنید.

لازم به ذکر است، برخی کشورها از متقاضی دریافت ویزای تجاری می‌خواهند که در مصاحبه ویزا با یک مقام کنسولی شرکت کند.

چه عواملی می‌توانند بر تأیید ویزای تجاری تأثیر بگذارند؟ 

عواملی که می‌توانند بر تأیید ویزای تجاری تأثیر بگذارند شامل تاریخچه سفر متقاضی، ثبات مالی یا همان کافی بودن منابع مالی، هدف از سفر و میزان ارتباط متقاضی با کشور خود می‌شود. معیارهای واجد شرایط بودن ویزا احتمال دارد بسته به سیاست‌های مهاجرتی کشور مربوط متفاوت باشد.

مدت اعتبار ویزای تجاری معمولاً چقدر است؟ 

مدت اعتبار یک ویزای تجاری می‌تواند متفاوت باشد و دلیل این تفاوت نیز از شرایط صدور ویزای تجاری به وسیله کشور صادرکننده و مدت زمان سفر تجاری نشات می‌گیرد. ممکن است برخی از ویزاهای تجاری برای چند هفته تا چند ماه معتبر باشند؛ این در حالی است که برخی نیز می‌توانند در طول یک سال یا حتی بیشتر از آن اجازه سفر را به کشور مورد نظر داشته باشند.

آیا امکان تمدید ویزای تجاری وجود دارد؟ 

در برخی موارد امکان تمدید اعتبار ویزای تجاری وجود دارد. این امر معمولاً به ارائه درخواست جدید برای اثبات ضرورت اقامت طولانی‌تر نیاز دارد و تصمیم گیری درباره‌ی آن به اختیار مقامات مهاجرت کشور مقصد بستگی دارد.

آیا دارندگان ویزای تجاری می‌توانند وابستگان خود را نیز به همراه بیاورند؟ 

متأسفانه باید گفت که ویزای تجاری گزینه‌ای برای اضافه کردن ویزاهای وابسته ندارد. با این تفاسیر، همسر، فرزندان یا سایر اعضای خانواده نمی‌توانند در صورت تنها بودن دارنده ویزای تجاری به همراه او سفر کنند. خانواده یا سایر آشنایان برای ملحق شدن به دارنده ویزای تجاری در کشور مقصد می‌بایست به طور جداگانه برای ویزای گردشگری درخواست کنند.

در صورت نقض ویزای تجاری چه اتفاقی می‌افتد؟ 

نقض شرایط امنیتی ویزای تجاری مانند اقامت در آن کشور برای بیش از مدت مقرر یا انجام دادن فعالیت‌های غیرمجاز می‌تواند به عواقب جدی منجر شود. این عواقب عبارتند از: دیپورت، جریمه‌های مختلف و ممنوعیت از ورود مجدد به کشور. دارندگان ویزا باید تمام شرایط ویزا را درک و رعایت کنند.

مدارک مورد نیاز ترجمه برای اخذ ویزای تجاری

برای اخذ ویزای تجاری نیاز به ترجمه مدارک داریم؟

بله. امور بین‌المللی تا حد زیادی به ترجمه وابسته است و شما برای درخواست ویزای تجاری باید نسخه ترجمه‌شده برخی از مدارک خود را به سفارت مربوطه ارائه نمائید. برای مثال ارائه مدارک هویتی اعم از کارت ملی، شناسنامه و پاسپورت الزامی است. علاوه بر این موارد، ترجمه مدارک شغلی و دارایی‌های شما نیز ضروری هستند که شامل ترجمه سند املاک شخصی، سند خودرو، سپرده بانکی، برگه سهام، اجاره نامه، مبایعه نامه و سوابق بیمه می‌شود. ترجمه رسمی برگه اشتغال به کار نیز برای ویزای کاری الزامی است اما گاهی اوقات برای اقدام به اخذ سایر ویزاها مانند ویزای تجاری یا ویزای گردشگری نیز باید ارائه شود. گفتنی است، در برخی موارد نامه مرخصی نیز باید به صورت رسمی ترجمه شود.