دانشگاه های برتر کانادا

تاریخ انتشار:1403-03-11

مهاجرت به کشور کانادا در سال‌‌های اخیر رشد گسترده‌ای داشته است و قسمت اعظمی از این مهاجرت‌ها به دانشجویان اختصاص دارد. دانشجویانی که قصد مهاجرت تحصیلی به کانادا دارند با موانع مختلفی روبرو هستند که یکی از مهمترین آنها به انتخاب دانشگاه مناسب برای اخذ اقامت تحصیلی مربوط می‌شود. این امر مزید بر علت شده است تا در مجموعه تکست لکست سری به ۳۱ دانشگاه برتر کانادا در سال ۲۰۲۴ بزنیم تا با معرفی آنها سهم کوچکی در مسیر موفقیت دانشجویان علاقمند به تحصیل داشته باشیم.

دانشگاه های برتر کانادا - تکست لکست

لیست برترین دانشگاه های کشور کانادا

در این نوشته از تکست لکست قصد داریم ۳۱ دانشگاه و مرکز آموزشی برتر کانادا را معرفی کنیم و پس از آن نگاهی ریزبینانه به ۱۰ دانشگاه برتر این کشور بیندازیم. ناگفته نماند که ما رتبه این ۳۱ دانشگاه را هم در کانادا و هم در جهان عنوان کرده‌ایم. دانشگاه‌های کانادا عمدتاً روی تحقیقات متمرکز هستند و پس از بررسی هر دانشگاه با رشته‌ی خود می‌توانید به یک جمع‌بندی دلخواه برسید

۱۰ دانشگاه برتر کانادا در سال ۲۰۲۴

رتبه در کانادا

رتبه در جهان

دانشگاه

۱

۲۱

دانشگاه تورنتو

۲

۳۰

دانشگاه مک‌گیل

۳

۳۴

دانشگاه بریتیش کلمبیا

۴

۱۱۱

دانشگاه آلبرتا

۵

۱۱۲

دانشگاه واترلو

۶

۱۱۴

دانشگاه وسترن انتاریو

۷

۱۴۱

دانشگاه مونترآل

۸

۱۸۲

دانشگاه کلگری

۹

۱۸۹

دانشگاه مک‌مستر

۱۰

۲۰۳

دانشگاه اتاوا

۱۱

۲۰۹

دانشگاه کوئین کینگستون

۱۲

۲۹۸

دانشگاه دالهاوزی هلیفکس

۱۳

۳۱۸

دانشگاه سیمون فریزر

۱۴

۳۲۲

دانشگاه ویکتوریا

۱۵

۳۴۵

دانشگاه ساسکاچوان

۱۶

۳۵۳

دانشگاه یورک

۱۷

۳۸۷

دانشگاه کنکوردیا

۱۸

۴۴۱

دانشگاه لاوال

۱۹

۴۸۶

دانشگاه گوئلف

۲۰

۶۴۱ – ۶۵۰

دانشگاه مموریال نیوفاندلند

۲۱

۶۴۱ – ۶۵۰

دانشگاه ویندزور

۲۲

۶۷۱ – ۶۸۰

دانشگاه کارلتون

۲۳

۶۷۱ – ۶۸۰

دانشگاه مانیتوبا

۲۴

۷۱۱ – ۷۲۰

دانشگاه نیوبرانزویک

۲۵

۷۵۱ – ۷۶۰

دانشگاه کِبِک

۲۶

۷۸۱ – ۷۹۰

دانشگاه بریتیش کلمبیای شمالی

۲۷

۸۰۱ – ۸۵۰

دانشگاه شربروک

۲۸

۸۵۱ – ۹۰۰

دانشگاه تورنتو متروپولیتن

۲۹

۱۰۰۱ – ۱۲۰۰

دانشگاه رجینا

۳۰

۱۰۰۱ – ۱۲۰۰

دانشگاه ونکوور آیلند

۳۱

۱۲۰۱ – ۱۴۰۰

دانشگاه بروک

همه‌ی ‌۳۱ دانشگاه بالا جزو دانشگاه‌های برتر کانادا هستند اما بدون شک خودتان بهتر از هر کسی می‌دانید که هر چقدر رتبه دانشگاه بالاتر و متناسب با رشته شما باشد بهتر خواهد بود. 

۱۰ دانشگاه برتر کانادا

در این قسمت به ۱۰ دانشگاه برتری می‌پردازیم که در رتبه‌بندی جهانی نیز اوضاع بسیار خوبی در میان دانشگاه‌های برتر جهان دارند و تقریبا در جمع ۲۰۰ دانشگاه برتر قرار گرفته‌اند.

۱۰. دانشگاه اتاوا (University of Ottawa)

دانشگاه اتاوا یک دانشگاه دولتی و تحقیقاتی عالی در اتاوای کانادا است. این دانشگاه که در سال ۱۸۴۸ تأسیس شد، بزرگ‌ترین دانشگاه دوزبانه در جهان به شمار می‌رود و برنامه‌هایی را به دو زبان انگلیسی و فرانسوی ارائه می‌دهد. دانشگاه اتاوا بیش از ۴۰۰۰۰ دانشجو دارد و اغلب به دلیل تمرکز روی تحقیقات پیشرفته شناخته می‌شود. این دانشگاه سالانه بیش از ۳۰۰ میلیون دلار بودجه دریافت می‌کند. دانشکده‌های آن عبارتند از بازرگانی، مهندسی، علوم اجتماعی، حقوق و علوم بهداشتی. دانشگاه اتاوا دانشجویان زیادی از سراسر کانادا و سایر کشورهای جهان جذب می‌کند. رئیس دیوان عالی کانادا ریچارد واگنر و نخست وزیر سابق لیبرال انتاریو، دالتون مک گینتی از محصل‌های این دانشگاه هستند.

دانشگاه اتاوا (University of Ottawa)

۹. دانشگاه مک‌مستر (McMaster University)

همانند مورد قبلی، دانشگاه مک‌مستر دانشگاهی دولتی و تحقیقاتی واقع در مونترآل کانادا است. این دانشگاه که در سال ۱۸۸۷ تأسیس شد، یکی از معتبرترین مؤسسات کشور است. مک‌مستر با بیش ۳۱۰۰۰ دانشجو در شش دانشکده دارد و به دلیل برتری در علوم پزشکی و بهداشت، مهندسی، علوم انسانی و علوم اجتماعی شناخته می‌شود. این دانشگاه علاوه بر فضای جذاب و دلنشین، دارای امکانات مدرن و آزمایشگاه‌های تحقیقاتی پیشرفته است. مک‌مستر به لطف تمرکز روی نوآوری، کارآفرینی و همکاری‌های بین رشته‌ای پیشرفت‌های چشمگیری طی سال‌های گذشته رقم زد. استفن الوپ، رئیس و مدیرعامل سابق نوکیا به همراه جان اچ. برایدن عضو پارلمان کانادا جزو لیست بلند فارغ‌التحصیلان این دانشگاه هستند.  

 دانشگاه مک‌مستر (McMaster University)

۸. دانشگاه کلگری (University of Calgary)

دانشگاه کلگری نیز دانشگاه دولتی و تحقیقاتی است که در کلگری کانادا قرار دارد. این دانشگاه در سال ۱۹۶۶ تأسیس شد و دارای بیش از ۳۳۰۰۰  دانشجو در ۱۴ دانشکده است. یکی از برترین دانشگاه‌های جامع کشور کانادا همین دانشگاه کلگری محسوب می‌شود. شهرت این دانشگاه از آنجایی به وجود آمد که روی تحقیقات گسترده، علی‌الخصوص در زمینه‌هایی مانند انرژی، محیط زیست، مهندسی، کارآفرینی و پزشکی تمرکز کرد. دانشگاه کلگری دارای امکانات پیشرفته و کلاس‌های مدرنی است. نخست وزیر سابق کانادا یعنی استفن هارپر و بسیاری از افراد موفقی مانند فضانوردی به نام رابرت ثریسک و بنیانگذار اوبر، گارنت کمپ از فارغ‌التحصیلان این دانشگاه هستند. 

دانشگاه کلگری (University of Calgary)

۷. دانشگاه مونترآل (Université de Montréal)

دانشگاه مونترآل یک دانشگاه تحقیقاتی فرانسوی در مونترآل است. این دانشگاه که در سال ۱۸۴۷ تأسیس شد، یکی از بزرگ‌ترین دانشگاه‌های آمریکای شمالی است و بیش از ۶۷۰۰۰ دانشجو در ۱۳ دانشکده دارد. این دانشگاه در زمینه‌هایی مانند پزشکی، حقوق، مهندسی و علوم اجتماعی بسیار موفق شناخته می‌شود. محوطه دانشگاه مونترآل در دامنه شمالی کوه رویال قرار دارد و دارای امکانات مدرن متعددی است. دانشگاه مونترآل به دلیل به فرهنگ زبان فرانسوی اهمیت بسیاری قائل است و مقصد خوبی برای زبانشناسان و سایر دانشجویان فعال در زبان فرانسوی به شمار می‌رود. برخی از فارغ‌التحصیلان دانشگاه مونترآل عبارتند از اشفق احمد فیزیکدان هسته‌ای، پیر الیوت ترودو نخست وزیر سابق کانادا.

دانشگاه مونترآل (Université de Montréal)

۶. دانشگاه وسترن (Western University)

دانشگاه وسترن که قبلاً با عنوان دانشگاه وسترن انتاریو شناخته می‌شد، دانشگاهی دولتی انتاریوی کانادا است. این دانشگاه در سال ۱۸۷۸ تاسیس شد و یکی از قدیمی‌ترین و معتبرترین دانشگاه‌های کشور قلمداد می‌شود. با بیش از ۳۲۰۰۰ دانشجو در ۱۲ دانشکده، وسترن به دلیل برتری در زمینه‌هایی مانند تجارت، مهندسی، علوم بهداشتی و هنرهای آزاد شهرت دارد. پردیس اصلی دانشگاه در زمینی به مساحت 455 هکتار واقع شده است و امکانات فراوانی از جمله آزمایشگاه‌های تحقیقاتی پیشرفته و فضاهای آموزشی مدرن دارد. دانشگاه وسترن به خاطر جو پر جنب و جوش دانشگاهی، سازمان‌های دانشجویی قوی و تیم‌های ورزشی موفق دانشگاهی‌اش شناخته می‌شود. برخی از فارغ‌التحصیلان آن آلن تیک ترانه سرا و بازیگر، کارگردانی به نام دیوید فرنیش و فضانوردی به نام روبرتا بوندار هستند.

دانشگاه وسترن انتاریو (Western University)

۵. دانشگاه واترلو (University of Waterloo)

دانشگاه واترلو دیگر دانشگاه تحقیقاتی دولتی است که در واترلوی کانادا قرار دارد. این مجموعه آموزشی در سال ۱۹۵۷ تأسیس شد و نسبت به سایر دانشگاه‌ها نوساخت محسوب می‌شود. دانشگاه واترلو به خاطر روحیه نوآورانه و برتری در زمینه‌های علوم مختلف، فناوری، مهندسی و ریاضیات (STEM) مشهور است. واترلو با بیش از ۴۲۰۰ دانشجو در شش دانشکده، بزرگ‌ترین دانشگاه کانادا برای ثبت نام در مقطع کارشناسی است. این دانشگاه به دلیل برنامه آموزشی مشارکتی خود شناخته می‌شود و مطالعات آکادمیک را با شرایط کار با حقوق ادغام می‌کند تا به دانشجویان تجربه‌های ارزشمند دنیای واقعی را ارائه دهد. این دانشگاه استارتاپ‌ها و شرکت های فناوری موفق متعددی را ایجاد کرده است. معروف‌ترین فارغ‌التحصیل آن نیز ویتالیک بوترین بنیانگذار ارز اتریوم است. 

دانشگاه واترلو (University of Waterloo)

۴. دانشگاه آلبرتا (University of Alberta)

دانشگاه آلبرتا دانشگاهی دولتی و تحقیقاتی واقع در ادمونتون آلبرتای کانادا است. این دانشگاه که در سال ۱۹۰۸ تاسیس شد، یکی از بزرگ‌ترین و جامع‌ترین دانشگاه های کانادا تلقی می‌شود و بیش از ۳۹۰۰۰ دانشجو در 18 دانشکده ثبت نام کرده‌اند. دانشگاه آلبرتا شرایط بسیار خوبی در زمینه‌های مهندسی، پزشکی و علوم انسانی فراهم کرده است. پردیس اصلی آن در مرکز شهر ادمونتون قرار دارد اما چندین پردیس و سایت تحقیقاتی دیگر را در سراسر استان می‌توانید پیدا کنید. دریافت بیش از ۵۰۰ میلیون دلار بودجه سالانه به عنوان دانشگاه پیشرو در تحقیقات، عامل مهمی در موفقیت این مرکز آموزشی است. یکی از فارغ‌التحصیلان مشهور این دانشگاه کسی نیست جر جردن پترسون، نویسنده و منتقد فرهنگی.

دانشگاه آلبرتا (University of Alberta)

۳. دانشگاه بریتیش کلمبیا (University of British Columbia)

دانشگاه بریتیش کلمبیا (UBC) دانشگاهی تحقیقاتی با دو پردیس اصلی در ونکوور و کلونای کانادا است. این دانشگاه در سال ۱۹۰۸ افتتاح شد و جزو بزرگ‌ترین و معتبرترین دانشگاه‌های کشور قرار می‌گیرد. UBC بیش از ۶۵۰۰۰ دانشجو در ۱۸ دانشکده دارد و در سراسر دنیا شناخته می‌شود. نقطه قوت UBC در تحقیقات، به ویژه در زمینه‎‌هایی مانند علوم بهداشتی و فناوری‌های پیشرفته است. فارغ‌التحصیلان برجسته این دانشگاه متشکل است از اوانجلین لیلی بازیگر مشهور سریال لاست، لوجین الحثلول فعال مدنی.

دانشگاه بریتیش کلمبیا (University of British Columbia)

۲. دانشگاه مک‌گیل (McGill University)

دانشگاه مک‌گیل یکی دیگر از دانشگاه‌های تحقیقاتی دولتی کانادا، واقع در مونترآل است. این دانشگاه که در سال ۱۸۲۱ تأسیس شد، در زمره قدیمی‌ترین و معتبرترین دانشگاه‌های کشور کانادا قرارمی‌گیرد. دانشگاه مک‌گیل بیش از ۴۰۰۰۰ دانشجو در ۱۱ دانشکده دارد. به دلیل موفقیت در پزشکی، مهندسی، حقوق و علوم اجتماعی مشهور است. پردیس اصلی دانشگاه را در مرکز شهر مونترآل می‌توانید پیدا کنید. فارغ‌التحصیلان مشهوری مانند جاستین ترودو نخست وزیر حال حاضر کانادا و لئونارد شاعر فقید کانادایی در این دانشگاه تحصیل کرده‌اند.

دانشگاه مک‌گیل (McGill University)

۱. دانشگاه تورنتو (University of Toronto)

برترین دانشگاه کانادا در سطح بین المللی دانشگاه تورنتو است که در همان شهر تورنتو قرار دارد. این دانشگاه در سال ۱۸۲۷ تأسیس شد و بزرگترین دانشگاه در کانادا است. شاید باورتان نشود اما ۹۵۰۰۰ دانشجو در سه پردیس دانشگاه مشغول یادگیری و تحقیق هستند. این دانشگاه در تحقیقات و آموزش خصوصا در زمینه‌های پزشکی، مهندسی، بازرگانی و علوم انسانی پیشرو است. پردیس اصلی سنت جورج در مرکز شهر تورنتو قرار دارد و ترکیب ساختمان‌های تاریخی با ساختمان‌های مدرن رنگ و بوی جالبی به دانشگاه داده است. چندین مرکز و مؤسسه تحقیقاتی معتبر جهانی نیز در همین دانشگاه یافت می‌شوند. UofT فارغ‌التحصیلان مشهوری دارد که عبارتند از فردریک بانتینگ برنده جایزه نوبل فیزیولوژی یا پزشکی در سال ۱۹۲۳، دونالد ساترلند بازیگر و فیلمنامه‌نویس و مارگارت اتوود مخترع و نویسنده داستان‌های فمینیستی.

دانشگاه تورنتو (University of Toronto)

نمره آیلتس برای اپلای به دانشگاه های کانادا

به طور کلی، نمره قبولی آیلتس برای تحصیل در دانشگاه‌های کانادا ۶.۵ است. نمره ۶.۵ صرفا به ۱۰ دانشگاه برتر کانادا ارتباط دارد اما برخی از مراکز آموزشی کشور با نمره ۶ نیز موافقت می‌کنند و این خبر بسیار خوبی برای دانشجویانی است که فرصت مناسبی برای تقویت زبان خود ندارند. در کل، نمره آیلتس برای اپلای به دانشگاه‌های برتر یکسان است اما یک سری جزئیات دارد که می‌توانید از آنها نیز آگاه شوید. 

کلام پایانی

تحصیل در دانشگاه‌های برتر جذابیت‌های خاصی دارد و رتبه خوب این دانشگاه‌ها در سطح جهانی دلیلی کافی برای علاقمند شدن به تحصیل کردن در این کشور است. فراموش نکنید که ما در این مطلب به ۲۱ دانشگاه یا مرکز آموزشی دیگر نیز اشاره کردیم و می‌توانید درباره آنها نیز اطلاعات کسب کنید. شما کدام دانشگاه‌ها را در کانادا می‌شناسید؟